Suurtükid puitlafettidel.
Konserveerimine, säilitamine, eksponeerimine.
|
EESTLAETAV
SUURTÜKK püsis peaaegu
muutumatul kujul üle 300 aasta . (Vt. Eestlaetava
suurtüki areng kuni tänapäeva miinipildujani).
Vahepealsetel aegadel tehtud täiustused ei õigustanud end,
kuna laskude hajuvus osutus liiga suureks. Tähtsamaks
kujunes laadimise kiirus e. kahe lasu vaheline aeg
(kadents). Suurtükkidel täiustati seepärast laskemoona -
võeti kasutusele unitaarlaeng, milles olid ühe koti või
kesta sees järgemööda püssirohulaeng, puidust kork ning
kuul.(Vt. Suurtüki
laskemoon ja laeng.) Laengu kiireks süütamiseks
pisteti süüteavasse paberist või pilliroost süütetoru,
milles oli peenem püssirohi. Sädemete kustutamiseks ning
toru jahutamiseks oli kasutusel märg mopilaadne vahend,
mille teises otsas võis olla nui. Sellega lükati laeng
torusse ning löödi tihedamalt kokku. Mitme mehe ladusa
koostöö korral suudeti minutis teha mitu lasku. (Vt. Suurtükist
laskmine - laeng ja laadimine, suurtüki lisavarustus.)
Suurtükkide torud olid asetatud lafettidele, mis
võimaldasid suurtükki liigutada ja sihtida. (Vt. Lafetitüübid.)
Maastikul liikumiseks kasutati suurte ratastega üheteljelisi
lafette, mida oli lihtne pöörata.
Neljarattalised lafetid olid kasutusel laevadel ja
kindlustes. |
PUITLAFETIGA SUURTÜKID TALLINNA LINNAMUUSEUMIS.
Puitlafettide säilimise eelduseks on olnud nende hoidmine
kuivas siseruumis. Kuna sellist katusealust pinda on
on olnud alati vähe, siis on tänapäeval ka
puitlafette vähe säilinud. Raskemaid torusid on säilitatud
juba sajandeid eraldi - kas alusprussidele
laotult või on neile tehtud uued, sageli sobimatud
lafetid. Samas on lastud algsetel lafettidel
kõduneda.
Nii on ka meie lafetiga suurtükid säilinud vaid
seetõttu, et neid on kasutatud ruumide kujunduses,
hiljem ka meie vanemates muuseumides. Võimalik, et
mõnest on lastud ka saluuti.
|
|
- Tallinna Mustpeade vennaskonna majas on olnud
nn. suurtükituba (samas hoiti ka arhiivi). Kesksel
kohal on seal olnud 1560.a. Jeruusalemma mäe lahingus
langenud vendade mälestusepitaaf. Sellest kahele
poole olid asetatud kaherattalised välisuurtükid.
Linnamuuseumile on 1945.a. üle antud viis
Mustpeade kollektsiooni kuuluvat suurtükki.
Nendest kaks 1-naelase kaalukaliibriga
suurtükki kuuluvad praegu Kiek in de Köki
püsiekspositsiooni. Kolm on nn. poolenaelased suurtükid,
mida on väikese kaalu tõttu olnud lihtne deponeerida
teistele muuseumidele.
Foto Marburgi fotoarhiivist (Fotokampagne Baltikum 1940 )
URL=https://www.bildindex.de/media/obj20269075/fm151555?medium=fm151555 |
|
- Peeter I majja on 1930-ndatel aastatel
toodud väikesed suurtükid (M.Smorzhevskihh-Smirnova
2019). Nendest suurim - neljarattalisel lafetil - on
ilmselt 3-naelase kaalukaliibriga malmsuurtükk, mille
kaal võib ületada isegi 300 kg. Kuna lafett on
juba 1941.a. olnud väga halvas seisukorras, siis
on seda 1950-ndatel toimunud restaureerimistöödel
ilmselt uuendatud.
J.&P.Parikas 1941. Tallinn, Peetri maja Kadriorus,
vestibüül Katariina II pildi ja kahuritega.
Tallinna Linnamuuseum TLM F 1891:1
URL=https://opendata.muis.ee/object/1811376
|
|
- Ilmselt sama suurtükk - alates
2003.aastast eksponeeritud Kiek in de Köki 5.korrusel (TLM 8434).
Raudrehvidega rattad ja osa sepiseid on tõstetud u. 1960
a. üle uuele lafetile. Tegemata oli jäänud rihtimiskiilu
jaoks vajalik liigendpõhi, ühel pool ei olnud
lafetikasti küljele lisatud põrketau juhtrõngast. Uues
Kiek in de Köki ekspositsioonis (2010) oli ülesandeks
rekonstrueerida suurtükile kogu lisavarustus.
Selleks said lafetile tehtud vajalikud täiendused.
(JM)
Suurtükk lafetiga, TLM _ 8434 Re 267, Tallinna
Linnamuuseum,
URL=http://opendata.muis.ee/object/120427 |
|
- Väike kõdunenud lafetiga meresuurtükk Nikolai
I jahtlaevalt, mis on eksponeeritud Vene 17
püsiekspositsioonis. (Vt. TLM
12015) Osaliselt on tegemist vettinud
arheoloogilise puiduga, osalt on tegemist ka
kõdunemisega (Vt. kahjustused).
Puuduv puit on lõigatud juurde, vahed täidetud
mastiksiga. Säilinud puidu pind on jäetud toonimata,
messingist osad on vaid puhastatud. Uued sepised on
värvitud mustaks, lisatud puit ja mastiks on
värvitud punaseks. Parandatud astmiku nukkidele on
jäetud siiski mastiksi enda toon.
- Kuna
lafett sisaldab kõdupuidust originaalosi, siis ei saa
sellele rasket toru asetada.
Toru
on kaalukaliibri järgi 3-naelane (76mm),
kaaludes 129 kg. Seda saaks lafetile
asetada vaid peidetud toestuse abil. Eraldi
eksponeerimisel on lafetti jällegi parem uurida.
Lafeti vahetükkide ja eriti just telgede
keerukad kinnitustapid on uurimist väärt, sest
vanadel joonistel nii peeni detaile pole.
Suurtükk,
lafetiga, TLM _ 12015 Re 365, Tallinna Linnamuuseum
URL= https://opendata.muis.ee/object/1188818
Lafeti foto: Martin Fuks
|
|
VÕRDLUSEKS: Algupärastel lafettidel suurtükid Riias.
Riia Toomkiriku ristikäigus on Riia Ajaloo- ja
Meremuuseumil säilinud rootsiaegsed suurtükid
haruldastel kindluselafettidel (pikad 4-rattalised
kastlafetid). Tänu Riia muuseumile on säilinud
lafetiitüüp, mis võis olla kasutusel ka meie
rootsiaegsetel muldkindlustustel. Torud nende Riias
säilinud pikemate lafettide peal on enamasti 6-naelase
kaliibriga poolšlanged, mis võivad kaaluda 800- 1000
kg. Enne II maailmasõda tehtud fotodel on näha, et
raskemad torud on tõstetud juba lafettidelt maha.
Viimastel fotodel on näha, et pikki 4-rattalisi
lafette eksponeeritakse juba eraldi (2007).
(2018.aastal on lafetid ekspositsioonist kadunud,
samas on kõik torud toonitud ühtlaselt mustaks.
Üht kergemat, nn. veerandšlanget, võib näha koos
lühema lafetiga veel Riia Ajaloo- ja
Navigatsioonimuuseumi näitusesaalis. Vt. eraldi allpool
)
|
1939/1940 |
1937 (?) |
1939/1940 |
2007 |
2018 |
|
|
|
Riia
Ajaloo- ja Navigatsioonimuuseumis on
eksponeeritud originaallafetil üks rootsiaegne nn.
šlange ("madu"). Saleda proportsiooniga veerandmõõdus
šlange on kaalukaliibri järgi 3-naelane (76mm). Lafett on
dateeritud aastasse 1676.
- vasemal suurtükk 1960-ndate ekspositsioonis (pilt
muuseumi brošüürist)
- paremal sama, kuid "parketikõlbulikuks" värskendatud
suurtükk 2020.a. turismilehel
|
Poolenaelase kaliibriga väikesuurtüki uurimine ja
konserveerimine.
Suurtükk lafetiga. TLM 9291 RE 301 - https://opendata.muis.ee/object/1203888
Suurtüki valmistamiskoht on teadmata. Tallinna
Linnamuuseumile on see üle antud 1945, kuulub Tallinna
Mustpeade vennaskonna kogusse. 2021.a. on suurtükk
tagastatud Rakverest, kuhu see oli varem deponeeritud.
|
TEHNILINE
SEISUND ENNE KONSERVEERIMIST.
- Lafetil on renoveerimisel (19.saj.) asendatud puutelg,
valmistatud on uus ratta splint ja tugevdusvõru telje
otsas, asendatud on ka ühe rattarummu tugevdusvõru.
- Toru ainus säilinud tapiklamber on samuti asendus.
See on tehtud ebasobivast sekundaarmaterjalist: latt on
olnud liiga õhuke, samas liiga lai, ning on
jätkatud sepakeevitusega. Sellel on ka ülearused augud.
Klambri paariline on kadunud. Kadunud on ka klambrite
kolm nupuga kinnitusnaela.
|
|
UURIMISE
EESMÄRGIKS oli täpsustada fakte suurtüki
kohta. Suurtükkide enamasti suure kaalu tõttu on
väikesuurtükk selleks kõige sobivam objekt. Antud suurtüki
puhul võiks konkreetseid järeldusi teha ka Mustpeade
vennaskonna olude kohta Tallinnas.
Värvisondaaže ja proovipuhastusi tegid oma valikainena
EKA Muinsuskaitse ja konserveerimise osakonna tudengid.
Osalesid: Lea Tall, Jelizaveta Pratkunas, Konstantin Lipski,
Jaan-Laur Tähepõld ja Lennart Pärtin. |
|
VÄRVIDE SONDEERIMINE PUIDUL, PROOVIPUHASTUSED.
|
|
Lafeti
sabaosal leitud värvid (Jaan-Laur Tähepõld, Lennart Pärtin):
- vasemal: pealmine pruunistunud värnits,
mis ei sisalda pigmenti (linaõliga tehtud
värskenduskihid)
- keskel: kõige alumine kattevärv, mis on
kantud otse puidule; pigment on
sinakas-roheline muldpigment (glaukoniit), millele
annab roheka tooni 2-valentse raua silikaat;
pruunistunud värnitsast raskema lahustuvuse järgi
otsustades on sideaineks liim-õli-emulsioon,
- paremal: pliimennik-kruntvärv - vahekiht,
millega on kaetud ühtlaselt kogu lafett (nii puit kui ka
sepis); sideaineks peaks tüüpiliselt olema linaõli
(kivistub oksüdeerudes just pliimenniku toimel)
Kihtide koorimiseks on pehmendamiseks kasutatud
emulsiooni vesi-piiritus-tärpentin (3:2:1), pinna
kratsimiseks olid pintslitaolised alpaka-harjad.
|
|
Lafeti
ratta proovipuhastus ja leitud värvid (Lea Tall).
- puidul leitud värvid on samad (vt. ülal )
- kulunud kohtades paistab pindmisest värvist läbi
vahekihiks olev pliimennik-kruntvärv.
- proovipuhastuse järel on näha tooni erinevus kohtades,
kus on säilinud jäljed pruunistunud värnitsast (rohekas
toon), ning kus on värv täiesti puhas (kahvatum, sinakas
toon)
Kihtide koorimisel ja proovipuhastusel on kasutatud
emulsiooni vesi-piiritus-tärpentin (3:2:1), pinna
kratsimiseks rohketes nurkades olid pintslitaolised
alpakatraadist harjad. |
|
Lafeti
teise ratta proovipuhastus ja kattekihi õhendamine
(Konstantin Lipski).
- Vana kattekihi õhendamisel säilib vana kattekihi
kollakas jääk, mis nihutab tooni roheka suunas. Kuna
pruuni värnitsa jääk täidab ka pinna struktuuri,
siis on toon selle võrra intensiivsem.
Proovipuhastusel on pinna pehmendamisel kasutatud emulsiooni
vesi-piiritus-tärpentin (3:2:1), pinna hõõrumiseks
olid puuvillasest kaltsust tampoonid.
|
Fotod: J.Märss |
- Uue puutelje otstel on sepise all säilinud ilma
värskenduskihtideta kattevärv.
|
|
METALLIST OSADE SONDEERIMINE JA PUHASTAMINE.
|
|
|
Värvisondaaž (Jelizaveta Pratkunas) ja proovipuhastus
(Lennart Pärtin) sepisel.
JÄRELDUSED:
- Algselt (18. saj.?) on sepis paigaldatud puhtale
puidule. Puit on seejärel värvitud õli-liim
emulsioonvärviga (tempera), kuid sepis on jäetud
värvimata.
- Põhjalikul korrastamisel (19.saj.?) on kogu
lafett - ka roostes raud - kaetud
pliimennik-kruntvärviga Pliimennik-krunt on kogu lafetil
üle värvitud uue rohelise temperavärviga, sepistel on
see värvitud lisaks mustaks.
MÄRKUS: Jelizaveta poolt välja puhastatud temperavärv
on rohelise asemel hall, kuna pealekantud must õlivärv
on imbunud temperavärvi sisse (JM).
|
|
|
Kinnitusvahendid
(J.Märss).
- vasemal: suurtüki avatava tapiklambri
kinnitusnael - sepistamise uurimiseks on nael puhastatud
elektrolüüsil, jäägid on eemaldatud di-Na-EDTA lahuses;
- paremal: klambri nael ja
sepiste dekoratiivne kinnitusnael
(Nuputaoliste peade otstarve pole päris selge -
vrd. rootsiaegne Riia
srtk - 1676)
- all: uuendatud puutelje kinnitamiseks on
kasutatud nn. lõigatud
naelu , mis võimaldavad seada uuendustööle alumise
ajalise piiri. Lõigatud naelad tulid
kasutusele mitte varem kui 19. sajandil, meil on
need levinud laiemalt paarkümmend aastat hiljem.
Vastavalt on ka pliimennikuga kruntimine ja
teistkordne roheliseks värvimine toimunud alles
19. sajandil (Lõigatud naelu on kasutatud kuni I
maailmasõjani; suuruse poolest on tegemist nn.
laevanaeltega.)
|
|
|
Suurtüki
toru on malmist muldvaland. Lahtikäiv muldvorm on
valmistatud vormimullast, vormimisel on tõenäoliselt
kasutatud (treitud) puumudelit. Delfiinid ja külgtapid on
valatud eraldi ning paigutatud teistkordselt vormimulla
sisse. Eraldi on valmistatud ka toruõõne sisevorm, mis pidi
ulatuma vormimulla kastist pikemalt välja. Valamine on
toimunud rõhtsas asendis, tõstesangad - nn delfiinid -
allpool.
- rõhtsa valamisasendi tõttu on räbu kogunenud
üles
- valamisel on näha kolm rõhtsat järku - malmi
sulatamine on toimunud ilmselt sepaääsil, kasutades
väiksemaid käsitiigleid
|
|
Toru raskuskese on vales kohas - toru külgtappidega
samal joonel. Selleks, et toru tagaots toetuks
kindlalt rihtimiskiilule, peaks tagumine ots olema raskem.
Sellise raskuskeskmega suurtükk kõlbab võibolla saluudi
laskmiseks, kuid malm- või pliikuuliga laskmisel võib
tagasilöök purustada lafeti.
(Tegemist on ilmselt asendustoruga, mis on valatud
sepikojas.) |
|
KONSERVEERIMINE JA TÄIENDAMINE.
|
|
- algne (ilmselt asendatud) tapiklamber koos ainsa
säilinud kinnitusnaelaga.
Valmistatud on kolm uut kinnitusnaela, millele on
säilinud naela järgi rekonstrueeritud nupud.
Erinevalt algupärasest naelast on uued varustatud
puidukeermega. See võimaldab toru lafetilt lihtsamalt
maha võtta (ohutuse mõttes on toru ja lafetti
otstarbekas transportida eraldi)
- uus tapiklamber ja uued naelad.
Uue klambri valmistamisel on aluseks võetud alumise
klambripoole laius ning sellel olevad augud
|
|
Pruunistunud
kattekihi täielik eemaldamine ning selle asendamine värvitu
polüvinüülalkoholi (PVAlc) kattekihiga (Jaan Märss)
- vasemal poolel paistab puhastatud temperavärvi
poorne pind, mis tundub hõreda struktuuri tõttu hall.
- paremal poolel toob struktuuri täitmine esile
pigmendi tooni (PVAlc 4% vesi-piirituslahus)
|
Fotod:
J.Märss |
Kogu
lafeti puhastamisel on kasutatud emulsiooni
vesi-piiritus-tärpentin (3:2:1). Kompressi asemel on
kattekiht pehmendatud ringlevalt: niisutades pinda
emulsiooniga, vibreerides/kratsides seejärel lühikese
pintsliharjasega, seejärel on eemaldades kõik pinnalt,
tuppides pabertampooniga - ning seejärel
on tehtud pind uuesti märjaks. Keskmiselt 4-5 ringiga on
pindmine temperavärv saanud puhtaks. |
|
KOKKUVÕTE.
|
VÄRVIDEST.
Algselt (18.saj.) oli lafett kaetud
sinakasrohelist värvimulda sisaldava värviga, samas olid
sepised jäetud värvimata. Uuesti komplekteerimise
järel (19.saj.) on terve lafett krunditud oranži
pliimennik-krundiga. Üle oli kaetud ka küllaltki roostes
sepis.. Seejärel on lafett värvitud üle rohelise
muldpigmendi (glaukoniitmuld) baasil tehtud
emulsioonvärviga. Sepised on täiendavalt värvitud
musta õlivärviga (sama läikiva värviga on tõmmatud jooned
mõlema rattarummu kodararingi ees).
Tähelepanuväärne on, et lafeti värvimisel pole kasutatud
Rootsi ega Venemaa militaarseid lafetivärve
(intensiivsed punane, sinine, kollane). Roheline
väikese intensiivsusega glaukoniitvärv meenutab toonilt
pigem Tallinna Linnamuuseumi mööblikogus olevaid 18-19
saj kirstusid, samuti meie rootsiaegseid maalitud
rahakirste. (Venemaal ei ole tagasihoidliku
intensiivsusega roheline muldpigment olnud kunagi
populaarne.) Juhul kui antud suurtükk on olnud
"auvalves" Mustpeade epitaafi juures, siis on
militaarvärvide vältimine ka mõistetav - nii eetiliselt kui
ka poliitiliselt. Jeruusalemma mäel peeti ju lahingut
Vene tsaaririigi väe vastu.
OTSTARBEST. Kuigi kolme-, ühe- ja poolenaelase
kaliibriga suurtükid olid kasutusel
rügemendisuurtükkidena, ei saanud suurtükk olla
hilisemal perioodil enam militaarses kasutuses. Lafetil on
peal asendustoru, mis tehtud ilmselt kohalikus
sepikojas. Valatud on see primitiivselt ega sobi
raskuskeskme poolest massiivsete kuulide laskmiseks.
Kergesti tõusva tagaosa tõttu võiks tagasilöök purustada
lafeti. Samas võis algne toru olla valatud pronksist,
kuid seejärel Napoleoni või Krimmi sõja kampaania ajal
ümber valatud.
Suurtükki on siiski palju veeretatud, millest annab
tunnistust rattarummude kulumine. Ilmselt on seda
mingil perioodil kasutatud saluudi laskmiseks. Kuna
ratta rummudes pole metallist muhve, siis on kulumine olnud
väga suur. |
|