KÜRASSIIRI KOLMVEERANDTURVIS NEITSITORNIS.
Ratsaväelase turvistik TLM 3525 Re 175,
Tallinna Linnamuuseum;
https://opendata.muis.ee/object/1194283 |
|
Raskeratsaväelase
kolmveerandturvis on Tallinna
Linnamuuseumile üle antud 1947. aastal. Sarnaselt teiste
esemetega, mis neil aastatel Linnamuuseumi jõudsid,
pole ka selle täpsem päritolu teada. Samal
ajal, kui praegu Kiek in de Kökis
eksponeeritud rüütliturvised olid 1950-ndatel
aastatel Raekoja eskpositsioonis "Vana
Tallinn", on ratsaväelase turvistik olnud nii halvas
seisus, et seda pole esindulikul moel varem
eksponeeritud. Muuseumis on säilinud küll kaks
kirvega tahutud ja jämedalt kokku naelutatud
primitiivset sisetoestikku - üks turvise seinale
riputamiseks, teine püstiasendis eksponeerimiseks,
kuid täpsemad seosed meil siiski puuduvad.
Turvistik on restaureeritud 2014. aastal ning samal
aastal ka eksponeeritud (restauraator Jaan Märss).
|
KOLMVEERANDTURVIS
(sks. trabharnisch,
vn. трехчетвертный доспех)
oli alates 16. sajandi keskpaigast levinud
kergem turvisetüüp, mida kasutas palgaline
raskeratsavägi. Põlvedest allpool on olnud jalgade kaitseks
mitmel erineval moel tugevdatud nahksaapad, käte
kaitseks olid nahkkindad. Käsivarre õndlad on olnud püstoli
kasutamiseks vabad. Täisturvistikust kergem
kolmveerandturvis hakkas laiemalt levima alates 16. sajandi
keskpaigast, mil ratsarüütlite vägi asendus palgalise
raskeratsaväega. Suhteliselt kallis töötlus lubab
arvata, et käesoleval juhul on tegemist
kürassiiriturvisega. Samuti raskeratsaväelaste hulka
kuuluvate nn. "mustade ratsanike" varustuses oli põhirõhk
asetatud rohketele püstolitele, turvistike peale kulutasid
nad raha vähem. |
Fotod vitriinist: Jaan
Künnap
|
|
2013.a. on lisatud ekspositsiooni rataslukuga
püstoli ja ratsaväemõõga rekonstruktsioonid (Raivo
Paju).
2014. on lisatud ratsaväekiivri rekonstruktsioon (Jaan
Märss).
|
KÜRASSIIRITURVISE
TLM 3525 eripäraks on reieturviste
kinnitusviis : kui paraadlike turviste reieturvised on
enamasti riputatud nahast
välistrippidega (otse vöörihma külge), siis meie
turvisel on kasutatud varasemat, täisturvistel
esinenud kinnitusviisi - reieturviste kinnitusrihmad
kinnituvad rinnaturvise serva alla peidetud konksude
külge.
Kiiver puudub, samas on kolmveerandturvistel olnud
kiivri osas suhteliselt vaba valik, mis sõltus nii
aastaajast, kui ka sõjategevuse iseloomust. (Ka tänapäeval
toodetavad sõjamängude kolmveerandturvised on enamasti
ilma kiivrita.)
|
1648 |
Linnamuuseumi
kolmveerandturvisel puuduvad viited sellele, et
rinnakaitse peale oleks käinud lisaks veel kaelus
e. gor˛ett.
MÄRKUS (JM): Kaelus
võeti hilisematel turvistel kasutusele selleks, et
kiivrilakk ja sirm ei kompenseerinud täielikult
ärajäetud kaelaturvist. Erinevalt kaelaturvisest,
mis käis rinnaturvise alla, asetati gor˛ett
nüüd kõige peale. Tegemist on kunagise gooti lõuakaitse
e. "habeme" taastulekuga (sks.k.
harnischbart).
17. - 18. sajandil kujunes gor˛etist ka esinduslik
ilustus. Ohvitseridel said gor˛etid eriti
oluliseks seetõttu, et kandsid kuni pagunite
ilmumiseni väeliigi tunnuseid (sks. dienstkragen ) (Boeheim
1890)
|
|
Kaelaturvise puudumise tõttu
toetub kogu turvistik (ca 25 kg) õlgadele kahe
laia soomustatud õlarihmaga, mille tagumine ots on
needitud püsivalt seljaturvise külge. Seljaturvise
sama needi alla kinnitub ka õlaturvise kinnitusrihm,
kusjuures pandlast väljuv rihmaots jääb iseloomulikult püsti
(on näha kõigil fotodel). Sellest püstisest
"kõrvast" tõmmates on saanud kürassiir iseseisvalt vabaneda
käeturvisest. Rinnaturvise plaat on paksust rauast, kaaludes
5,5 kg - tegemist pole rekvisiidiga (A.Pajus). |
|
MÄRKUS
(JM): Kogu turvistiku saab kürassiir seljast võtta väheste
liigutustega:
- kummaltki õlalt
tuleb vabastada käeturvise pandlad - püstine rihmaots
on haaratav vastaspoolse käega - ning käeturvis
langeb ära
- vöörihma pandla
avamise järel jaguneb rindkereturvis (kürass)
kaheks pooleks: rinna- ja seljakaitseks
- kummaski
põlveõndlas on vaja avada rihmapandlad
- lõpetuseks -
kummagi õlarihma esiotsast tõmmates vabanevad
õlarihmad - ning kõik turvised langevad ära
|
Turvise kujunduselemendid.
|
|
- Umbes
1/16-tollisest plekist turviseribid on taotud otstest
õhemaks ja keeratud äärepalistusena ära. Ülekattes
ribide pealmised servad on töödeldud laineliseks,
detailide servadele on raiutud dekoratiivseid jooni.
- Turvisel
on säilinud algset tumedat oksüüdi, mida on kindlasti
korduvalt õlitatud ("värskendatud") taimeõliga. Säilinud
pinna järgi võib oletada, et turvis on olnud
algselt oksüdeeritud tumedaks (termiliselt
oksüdeeritud, puhastades seejärel messingist ilustused
välja).
|
Autori fotod.
|
- Rohkesti
on kasutatud messingist kattega neete, lisaks
ka kuueharulisi messingist tähekesi.
|
TURVISTIKU
RESTAUREERIMINE.
|
Turvistik on
restaureeritud 2014. aastal ning samal aastal ka
eksponeeritud. Enne restaureerimist
säilitati kõiki osaturviseid eraldi
tükkidena riiulis. Nahkrihmad olid kas rebenenud
või purunenud, mistõttu oli aastaid
välditud turviste siirdamist ja ka täpsemat
fotografeerimist. Restaureerimistöö eesmärgiks oli
taastada turvistiku algne montaa˛ ning turvistik
eksponeerida. Eelkõige tuli vajalikul määral uuendada
kõiki nahast ühendusi. |
KIIVRI REKONSTRUEERIMINE.
|
KIIVRITÜÜBI VALIK.
Lakaga
kiiver (ingl. lobstertail helmet) on Ungari
kaudu Euroopasse levinud türgipärane
ratsaväekiiver (sks. zischägge, vn. шишак),
mis kujunes Euroopas alates 1630-ndatest aastatest
tüüpiliseks ratsaväekiivriks. Kiivrilakaga
varustati ka varasemad kiivritüübid (näit.
ingl. lobstertail burgonet). Mugavuse
tõttu hakati lakaga kiivreid kasutama ka jalaväes.
Austria-Ungari
ratsaväes oli see kasutusel kuni 18.sajandi lõpuni. |
Foto
oksjonilt
|
- tüüpiline
lakaga ratsaväekiiver (ka nn. husaarikiiver,
pappenheimi kiiver, ungari kiiver)
Märkus:
Mandri-Euroopas taoti kiivri kuppel välja ühest
tükist, inglise lobstertail-kiivritel neediti
kuppel kokku kahest poolest, mis moodustasid keskel
kiivriharja (Boeheim 1890)
|
Prototüübi valik
Võrreldes rüütlikiivritega pole ratsaväekiiver
kollektsioonides ilmselt eriti hinnatud. Isegi
muusemikogudes esineb kiivrite montaa˛i juures mitmeid
küsitavusi:
- ninakaitse on seatud sageli nii üht- kui
teistpidi - noolekujuline ots on kas ülal või all
- ka pole selge selle otstarve, kuna löögi eest see ei
kaitseks. Küll võib see olla oksakaitse - juhuks
kui eskadron väljub varitsusest metsa alt, teed ei saa
vabalt valida ning tuleb ratsutada läbi alusmetsa? (JM)
- kiivri tipus oleva väikese aasa (läbimõõt u. 5mm)
otstarbe kohta esineb kirjanduses vaid oletus, et
see on olnud kiivri riputamiseks (peene augu puhul
peaks see toimuma traadi või peene
terastrossiga? Loomulikum oleks arvata, et ratsutades
riputati kiiver lõuarihmast käsivarrele, mis jätaks käed
ratsmete jaoks vabaks.
|
1640
Foto oksjonilt
|
- saksa ratsaväekiiver
zischägge - ainus prototüüp, mille puhul
ülaltoodud küsitavused puuduvad (materjalid veebist
2018) - ninakaitse püsib ratsutamisel
paigas : hoidmas pole vaid üks üks liblikkruvi,
ninakaitse saba käib ülal läbi kiivri tipus oleva
aasa, fikseeritud on ka selle tagumine ots.
MÄRKUS: fotol
oleva kiivri lakal puudub alumine, s.o. 4 ribi. |
KIIVRI VALMISTAMINE.
|
- kürassiiriturvisele
TLM 3525 eksponeerimiseks juurde
valmistatud ratsaväekiiver
Eeskujuks sai võetud ülaltoodud saksa
ratsaväekiiver. Kuna vana turvise üldiseks
tooniks on sinakashall, siis sai kiiver
termiliselt oksüdeeritud ning seejärel vahatatud.
Küljekaitsed ja kiivrilaka ribid on sepistatud 1,5mm
külmvaltsplekist, ääred on taotud õhemaks ning
keeratud sissepoole ära. Servast veidi eemale on
raiutud meisliga samasugune joon, nagu võib näha
turvise ribidel.
Kiivri üldkaaluks sai 3,8 kg (museaalsed eeskujud
kaaluvad 3-4 kg) |
Kupli sepistamine.
Kupli algmaterjaliks oli
3mm kuumvaltsplekk, samast materjalist on välja
sepistatud ka kiivri sirm.
|
- materjali hõõgutamine kupli sepistamisel
(kokkulöömiseks) toimus sektorite kaupa (kuid sama oleks
saanud teha ka ääsile asetamisel)
|
|
- Põhja esmane venitamine toimus massiivse terasrõnga
peal
- Kokkulöömine toimus sektoritena sama terasrõnga
peal - kuppel toetati terasrõnga peale ja punaseks
hõõgutatud sektorit taoti "õhus" kerge vasaraga
- Tekkinjud ümarad nurgad on hõõgutatud seejärel
ükshaaval ning löödud samamoodi kokku
|
|
- Kokkulöömist on tehtud korduvalt, vahepeal on
taastatud kupli vorm, vasardades seda kumeral
alusel
|
Dekoorielementide valmistamise võtteid.
MÄRKUS: messingiga kaetud needid ja kuusnurksed
tähed) on "laenatud" turviselt TLM 3525
KASUTATUD
PUBLIKATSIOONID.
1.
Boeheim, Wendelin (1890) . Handbuch der Waffenkunde: das
Waffenwesen in seiner historischen Entwicklung vom
Beginn des Mittelalters bis zum Ende des 18. Jahrhunderts.
Leipzig, 1890. [www] http://digi.ub.uni-heidelberg.de/diglit/boeheim1890
(14.04.2020)
2. L & F. Funcken (1978). Le costume, l´armure
et les armes au temps de la chevalerie – le siѐcle de la
renaissance. Tome 2, Tournai 1978
|