RAUDRÜÜD SUURTÜKITORNIS KIEK IN DE KÖK.
Rüütliturviste puhastamine ja konserveerimine 2009 - 2010.
VÕRDLUSEKS : vt. Tallinna Mustpeade kergeratsaväe
turvised 16. saj. keskelt.
Maal asub Kiek in de Kök III korrusel.
|
|
|
|
|
Kiek in de Köki
kindlustustemuusemis on eksponeeritud 2009-2010 puhastatud
ja konserveeritud rüütliturvised. Mõlemad turvised on
olnud 1950-ndate aastate alguses näha Tallinna Raekoja
esimese korruse ekspositsioonis. Täisturvistik
TLM 10145 on saadud 1949. aastal
Venemaalt, "annetusena Riiklikult
Ermitaailt". 1958. aastal on saadud
muuseumile "varade üleandmisel" - ilmselt siis
Tallinna Raekojast - juurde ka turvistik TLM 4970.
Praegune eksponeerimisviis pärinebki mõlemal
turvisel samast Raekoja
ekspositsioonist. Alates 1968. aastast paiknevad
mõlemad rüütliturvised Kiek in de Köki
ekspositsioonis.
Võrdluseks võib Kiek
in de Köki 3.korrusel näha Mustpeade epitaafil kujutatud
kergeratsaväe turviseid 16.sajandi keskpaigast.
|
|
RÜÜTLITURVISTIK
TLM 10145
|
Täisturvistik
TLM 10145 sarnaneb turniiridel kasutatud
nn. "kostüümturvisega", mida on eelistatud kasutada
jalgsivõitluse turniiridel. [Funcken
- lk. 88]
Käsivarre õndlad on täielikult kaetud ülekattes
ribadega, mis ei võimaldaks kasutada püstolit.
Vigastusi on väga vähe (turniiriturviste puhul
on oletatud isegi puidust relvade kasutamist.
[Funcken
- lk. 88]
Kogu turvistik on olnud algselt poleeritud
(ülekattega osadel on säilinud poleerpinda).
Osa
ümarpeaneetidest on kaetud messingiga, mis
annab lihtsa värvuskontrasti.
Turvistiku armet '-tüüpi kiivril (sks.-ingl.
armet, pr. l´armet ) on näha kitsas lõuakaitse, mis jätab
nähtavale all oleva kaelaturvise.
Lõuakaitse
(sks. kinnreff) on täiendus kiivri alaosale,
sest kaelaturvis üksi ei kaitse lõuga altpoolt tuleva
torke eest. Võrreldes gooti pottkiivritega, mille allosas
pidi olema vähemalt peasuurune ava, tuleb
lõuakaitsega kiiver enne päheasetamist liigendist avada
(lõuakaitsel ja visiiril on külgedel ühine arniir).
Sulgemise järel ühendatakse kiivri kukla- ja
lõuakaitse omavahel haakidega.
Liikuvate ribidega kaelaturvis (sks. halsberge,
kragen) on alus, millest algab kogu turvistiku
selgapanek. Selle alt laienev osa moodustab õlgadel laia
kaeluse, mille külge kinnituvad tappide ja
rihmade abil nii käe- kui ka rindkereturvised -
ning nende kaudu omakorda kõik alumised turvised.
Ülal ümbritseb kaelaturvis kaela liikuvate ribidena - mis
ei võimalda siiski pead pöörata.
Turvistik, TLM 10145 Re 321, Tallinna Linnamuuseum,
URL=https://opendata.muis.ee/object/1204288
|
|
- Kaelaturvise
eesmisele servaleon
löödud kolm märki: vasakul
pooleldi kustunud
Nürbergi linna märk, keskel Tallinna märk ja
paremal identifitseerimata
D- kujuline märk. (Õige montaai korral jäävad märgid
rinnaturvise alla.)
|
|
-
Kindad on lihtsad, "labakinda" tüüpi (ka
raudkingaded on tüübilt kohmakad nn. "karukäpad"
|
|
- Turvistiku
korrastamisel (19. saj.?) on lisatud suurel hulgal
uusi nahkrihmu (pandlaga kinnitusrihmad,
liigendirihmad), milleks on kasutataud uusi neete.
(Pildil on turvistiku montaa veel vale - kaelaturvis
ulatub rinnaturvise peale).
|
RÜÜTLITURVISTIK
TLM 4970
|
Täisturvistik
TLM 4970 on hinnalise viimistlusega rüütliturvistik,
millel on rohkesti parandusi ja kulumise järgi - turvistik
on olnud reaalses kasutuses (turvistiku juurde kuulub ka
rõngassärk). Hea
liikuvusega küünarliigendid on võimaldanud kasutada
tulirelva. Lisaks alumisele kaelaturvisele on
peal veel täiendav kaelakaitse - gorett, mis
piirab mõnevõrra kiivri liikuvust. Ilustuste
ja töömahukuse poolest on tegemist kalli turvisega -
kiivril ja selle äärisel on söövitatud ornamendivööd,
visiir on olnud kullatud. Seljaturvise ülemise
ääre keskele on löödud Nürnbergi linna vapp.
19. sajandil on turvistik läbi teinud
põhjaliku renoveerimise (1827). Enamus liigendrihmadest on
rabeduse tõttu uuendatud, uuesti neetimisel on kasutatud
juba ümarpeaneete. Algupäraseid käsitsi
sälgatud neete on säilinud veel seljaturvisel.
Fotol:
-
armet '-tüüpi kiivri lõuakaitsele on
liidetud lai ääris (gorett), mis
varjab täielikult all oleva kaelaturvise
-
väline vöörihm puudub (on katkenud)
- turvise kindad on tüübilt sõrmikud, mille juures on
tehtud märkimisväärselt palju käsitööd: nahast
sõrmede peale on kinnitatud hambuliseks töödeldud
raudnaastud.
Turvistik, TLM 4970 Re 231, Tallinna Linnamuuseum,
URL=https://opendata.muis.ee/object/1204298
|
|
Kiivril
ja selle kaelusel (gorett)
on lamedapõhjaline, söövitatud ornamendivöö - ilustamise
võte, mida kasutati relvadel juba
15.sajandi lõpul [Funcken
- lk. 110]. |
|
Kiivril
on ka taga olnud laiem ääris (säilinud on neediaugud).
Seljaturvisel
on säilinud käsitsi sälgatud originaalneete.
|
|
Visiir on olnud kullatud (kulla jäljed on säilinud
visiiri sirmi all). |
RÜÜTLITURVISTIKE
PUHASTAMINE JA KONSERVEERIMINE (J.Märss
- 2009-2010)
SEISUND ENNE
KONSERVEERIMIST.
Turvised olid ebaühtlaselt roostes, neid oli
roostekaitseks korduvalt lakitud ja vahatatud - eri aegadel
ja mitme erineva materjaliga (aruanded puuduvad, peamiselt
on olnud tegemist kohaliku nn. "värskendamisega").
Kollaseks tõmbunud lakk võis olla 1960-ndatel kasutatud
mööblilakk (nitrotselluloosi baasil). 1970-80-ndatel on
Linnamuuseumis kasutatud metalli lakkimiseks peamiselt
ksüloolis lahustatud polübutüülmetakrülaati (PBMA), samuti
PBMA lisandiga pistaatsialakki, mis oli sel ajal tuntud
maalide kattelakk.
"Värskendamiseks" kasutati muuseumis peamiselt mesilasvaha
emulsiooni aviobensiinis. Saksa DV autovahade kasutamise
kohta puuduvad andmed.
Rooste eemaldamiseks oli kohati kasutatud ka
fosforhapet, mis muutis pinna halliks.
Fosforhappena kasutati 1970-80-ndatel nn. värvitut
roostemuundajat (10% o-fosforhape), mis jättis peale
loputamist pinna tinahalliks (vana tina toon). Seda oli
kasutatud eelkõige õlakaitsetel, mida külastajad
pääsesid käega katsuma.
Külgeneeditud liigendrihmad ja pannaldega kinnitusrihmad on
suhteliselt heas korras, uuendatud ilmselt 19. sajandil.
Kinnitusrihmadel on kohati rebendeid, sest turvistike
monteerimisel on kasutatud liigselt jõudu.
Turniiriturvis (TLM 10145) oli olnud aastakümneid valesti
monteeritud - kaelaturvis, mis pidanuks olema kõige all, oli
asetatud rinnaturvise peale. Õlaturvised olid seetõttu
tõstetud ebaloomulikult kõrgele, kinnitustapid õlgadel ei
sulgunud ning olid seotud traadiga. Õlaturvistele on
puuritud asendi korrigeerimiseks ka tarbetuid lisaauke. |
TURVISTIKE KONSERVEERIMINE.
Külgeneeditud rihmad (liigendi- ja kinnitusrihmad) olid juba
1980-ndatel konserveeritud ja pehmendatud lanoliiniga.
(Sarnaselt traanile, on ka lanoliinile omistatud rauda
konserveerivaid omadusi.)
lanoliin - 200 g
seedriõli - 30 ml (ei õnnestunud hankida)
mesilasvaha - 15 g
heksaan - 330 ml (asendati petrooleetriga, mille
põhikomponent on heksaan)
30 aasta möödudes on lanoliin 2010.a. kergelt
veel kleepuv ning rihmad on ettevaatlikuks
käsitsemiseks piisavalt elastsed (kummagi turvistiku rihmad
on uuendatud 19. sajandil).
|
|
Kogu mitmekesine rooste, lakkide ja
vahade kiht sai eemaldatud ettevaatlikult klaasharjaga. Kui
vaha täitis klaasharja, õnnestus see eemaldada harja
otsa paberil "veeretades" - seejärel võis pudrustunud vaha
lihtsalt ära pühkida. Väikese otsikuga klaashari võimaldas
peale lauspindade puhastada täpselt ära ka äärepalmikud ja
söövitatud ornamendi, samuti ka rohked needid. Kummagi
turvistiku puhastamisele kulus umbes nädal. Kuna
klaasharjast pudenes kulumisel klaaskiudu, tuli ees pidada
nahkpõlle ja käsivarrekaitseid.
Puhas pind on ühtlustatud hiljem peene terasvillaga
(0000) poleerides (ei sisalda kriimustavaid traadiotsi).
Lõppviimistlusel sai loobutud konserveerivatest
kaitsekatetest, kuna taolise keeruka eseme rekonserveerimine
oleks tulevikus äärmiselt töömahukas. |
Võrdluseks:
TALLINNA MUSTPEADE KERGERATSAVÄE TURVISED 16. SAJANDI KESKELT.
Foto:
Peeter Säre. Fragment fotost.
|
Mustpeade
vennaskonna mälestusepitaafil (TLM 4938) on näha
turviseid 16. saj. keskelt. Vennaskonna kergeratsaväel
on nn. poolturvised, kaela kaitseks on
kaelaturvis, kiivriks lahtist tüüpi burgonett.
Rinnaturvisel on palmikuna väljapoole pööratud serv, mis
kaitseb libiseva piigitorke korral lõuga.
Käsivarsi ning jalgu katab rõngasrüü, reieturvised
on peidetud lõhikuliste pükste alla.
KIIVRITEST
hakati sajandi keskpaigast alates eelistama
eest lahtisi kiivritüüpe, millele võis ajutiselt ette
kinnitada ka visiiri või ka tervet nägu katvat
maski (nn.mantelkiiver). Kaelapiirkonna
kaitseks kasutati kuni 1630-ndateni veel
kaelaturvist, mida sai
kergesti sobitada erinevat tüüpi
kiivritega.
Nn. burgonett
(pr. bourguignotte, sks.-ingl. burgonet) oli
alates 16. sajandi keskpaigast üks
levinumaid kiivritüüpe. Burgonetil on üle pea
ulatuv hari, mida mööda on kiiver
kokku needitud kahest poolest. Kõrvade kohal on
kiivril arniiridest avanevad klapid, mis
avanevad küljele. Visiir enamasti puudub või on
kergesti eemaldatav. Kui külgmised klapid
sulguvad lõua ees, siis on tegemist nn. kinnise
burgonetiga. Kiivril võib olla erineva pikkusega sirm.
|
KASUTATUD PUBLIKATSIOONID.
1. Boeheim, Wendelin (1890) . Handbuch der Waffenkunde: das
Waffenwesen in seiner historischen Entwicklung vom Beginn
des Mittelalters bis zum Ende des 18. Jahrhunderts. Leipzig, 1890.
[www] http://digi.ub.uni-heidelberg.de/diglit/boeheim1890
(14.04.2020)
2. L & F. Funcken (1978). Le costume, l´armure et
les armes au temps de la chevalerie le siѐcle de la renaissance.
Tome 2, Tournai 1978,
3. Glandorp,
Lambert (1561). Liivi sõja lahingus langenud Mustpeade
vennaskonna liikmetemälestusepitaaf : Tallinna Linnamuuseum
TLM 4938,
[www] http://www.estonica.org/et/Ajalugu/u_1200-1558_Keskaeg_Eestis/Linnade_edenemine_14-15_sajandil_Kirikuelu_linnades/Mustpeade_m%C3%A4lestusepitaaf/
(14.04.2020)
|