Lafetiga suurtükk Nikolai I jahtlaevalt.URL= https://opendata.muis.ee/object/1188818 |
Foto:Martin Vuks |
LAFETIGA MERESUURTÜKK -
TLM 12015 Re 365 - asub Tallinna Linnamuuseumi Vene tn.
17 püsiekspositsiooni 2. korrusel, näituseruumis, mis käsitleb
Tallinna kui sadamalinna arengut. Teiste merendusteemaga seotud
museaalide kõrval tasub tähele panna aastatel 1977-2001
restaureeritud lafetiga suurtükki. Tegemist on suurtükiga keiser
Nikolai I jahtlaevalt "Druba". Millistel asjaoludel on suurtükk
sattunud Tallinna Linnamuuseumisse, pole kahjuks teada. - 1977. a. on halvas seisus lafett ükskosadena konserveeritud ja kõvendatud.Kõik üksikosad said fotografeeritud hõbe-emulsiooniga laifilmile (vt. mustvalged fotod allpool) - 1999. a. õnnestus säilinud puidufragmentide järgi valmistada ülesmõõtmisjoonis (täielikult puudusid vaid lafeti põskede tagumised otsad, mille pikkus tuli loogiliselt tuletada) - 2000. a. sai lafett restaureeritud - 2001. a. eksponeeriti suurtükk TLM uuendatud püsiekspositsioonis. |
Jahtlaeva relvastusest.Vastavalt kirjanduse andmetele ja piltidele-joonistele on laeval olnud 12 3-naelase kaliibriga suurtükki. Mis tähendab, et toruõõne läbimõõduks on ümmarguse malmkuuli läbimõõt, kaaluga 3 vene nn. "suurtükinaela" (1 suurtükinael=0,491 kg). Koos tarviliku lõtkuga vastab see raua läbimõõdule 76 mm, mida näitab ka mõõtmine nihkkaliibriga.Suurtükk TLM 12015 on merekahur, millel on inglise tüüpi (s.o. ilma läbiva täispõhjata) lafett. Suurtüki tagaosa nupul on tõstenurga seadmiseks tõstekruvi ning selle kohal põrketau aas, lafeti kummalgi põsel on põrketau juhtrõngad. Lafeti kõik säilinud metallosad on valmistatud heledast, messingi tooni pronksist (restaureerimisel juurdevalmistatud osad on rauast ning on värvitud mustaks), puitosad on valmistatud tammest. Lafeti ülesmõõtmisjoonist säilitatakse TLM relvakogus. |
EBAHARILIK on sulam, millest on valmistatud metallosad: toru
sulam on kuldset tooni ja lafeti metallosad on helekollased.
Kuna nn. suurtükipronks sisaldab vaske ca 90%, siis peaks sulam
olema selgelt punakat tooni. Pronksi tinasisaldus ei saanud ka
olla oluliselt suurem, sest 20% tinasisaldusega nn. kellasulam oleks
juba liiga rabe. Millest järeldub, et sulam sisaldab valge metallina
peamiselt tsinki ning sulami nimetuseks on Vene laevastikus
"морская латунь" e. "meremessing" (korrosioonikindluse
suurendamiseks on lisatud messingile veidi ka tina -
alla 1%). Jahtlaeva kuldsest sulamist suurtükid olid algselt
kindlasti ka poleeritud. EBATAVALINE on ka suurtükitoru nn. kaaluproportsioon. Kui toru enda kaaluks on 129 kg ning malmkuuli kaal on ca 1,5 kg, siisteeb see toru/kuuli kaalusuhteks vaid 88. Kuna pronksist valatud suurtükkide kaalusuhe on enamasti vahemikus 150-200 ning malmsuurtükkidel isegi üle 300, siis viitab kaalusuhe 88 suurtele piirangutele. Kõige tõenäolisem on oletus, et suurtükid polnud malmkuulide laskmiseks, vaid olid kavandatud kartetisuurtükkidena, mis võimaldasid lähenevate väikelaevade ja paatide vastu väga tõsist kaitset. |
||
JAHTLAEVA AJALOOST.Laev ehitati keiser Nikolai I jaoks ning valmis Peterburis Ohta laevatehases 1826.a. Peamiselt kurseeris laev Peterburi ja Kroonlinna vahel, harvemini on külastatud ka teisi Soome lahe sadamaid. Kui 1831.a. valmis keisri perekonna jaoks aurujaht - rataslaev"Aleksandria" - jäi "Druba" alates 1836.aastast suurvürst Mihhail Pavloviti käsutusse. [2]Laeva konstruktoriks oli oti päritoluga laevaehitaja Benjamin Stoke (russifitseeritud nimekujudeks on olnud Вениамин Фомичь Стоке, Стокке, Стуккей, sellest latiniseeritud kujul ka Stoke või Stukkey) [3]. Stoke töötas Vene riigi teenistuses 1807 -1837, rajades alul Ohta laevatehase, hiljem on tema juhatusel valminud Peterburi Ohta ja Admiraliteedi laevatehastes üle 600 laeva. Ta oli enim hinnatudkui väiksemate ja eriotstarbeliste laevade konstruktor. Tema käe all on konstrueeritud ja ehitatud ka paljude vene kaugsõitjate laevad (Bellingshausen, Lazarev, Golovin jt.). [1] |
1831.a valmis Ohta laevatehases ka "Druba" sõsarlaev "Neva", mis anti suurvürst Konstantin Pavloviti käsutusse. Sõsarlaeva üldjoonis iseloomustab hästi mõlema laeva taglastust.[2] |
Druba" pikkus oli 22,9 m, laius 7,97 m (mõõdud on ümber
arvutatud inglise jalgadest ja tollidest). Veeväljasurveks oli 163
tonni. Kahemastiline jaht oli purjestuselt prikk,
relvastuseks oli 12 3-naelase kaliibriga suurtükki.
Laeva käilakujuks oli antiiksõdalase figuur. Esmakordselt Vene
laevastikus olid suurtükiluukide vahel (puulõikeplaatidena) valged
kahepealised kotkad sinisel taustal [1]. Laeva väliste
nikerduste kuldamiseks oli kulutatud "280 raamatut parimat
lehtkulda" [7]. Jaht renoveeriti Ohta laevatehases 1836 ning lammutati samas tehases 12 aastat hiljem, kui laeva kasutusaeg oli saanud läbi (1848). Kuidas sattus laeva mahataageldamise järel üks selle suurtükkidest Tallinna, pole teada. Võimalik, et suurtükid ja sisustuse tähenduslikumad osad jagati kingitustena laiali. Uusimas Vene keiserlike jahtide atlases [1] pole "Drubalt" eksponeeritud ühtki säilinud eset ega detaili. |
"Druba" kohta on avaldatud üks joonis (a. 2000), mis pärineb 1836. aastal toimunud renoveerimistööde ajast. Sellel on kujutatud laeva siseruumid (alumine dekk). [2] |
MEENUTUSI LAEVAST.Jahtlaev "Druba" osutus eriliseks seeläbi, et jäi viimaseks Vene keisrite jahtlaevaks, mis liikus endiselt vaid purjede jõul. Kui 1831.a. valmis keisri perekonna jaoks aurujaht - rataslaev "Aleksandria" - siis olid ka kõigil järgnevatel aurujahtidel kasutusel vaid abipurjed.Laevast, mille järel polnud veel suitsupilve, on maalitud mälestuspilte ning selle nime pole antud edasi järgnevatele jahtlaevadele. (Võrdluseks: nime "Neva" kandsid järgemööda kolm Kaardiväe Ekipaai halduses olnud tsaariperekonna jahtlaeva.) Peale jahi lammutamist (1848.a.) on tellitud sellest veel mälestuspilte: A.P. Bogoljubov (1824-1896) on maalinud 1860. aastal laeva kujutava õlimaali ning 1878. aastal akvarelli. A. Beggrow (1841-1914) on maalinud 1892. aastal akvarelli, mis kuulus tema kogumikku imperaatorlikest jahtlaevadest. |
A.P.Bogoljubov "Admiraliteedi juures Neeval" 1860 [6] |
A.P. Bogoljubov "Jaht Druba. 1849. aasta" 1878 [7] |
Alexander Beggrow. Jaht "Druba" 1892 [8] |
Suurtüki seisund enne restaureerimist(Fotodel on näha suurtüki osad veel puhastamata olekus, kui kõike katab hele tolm).Toru pealispind oli oksüdeerunud mustjaspruuniks, mida katavad helerohelised laigud. Lafett oli kõdunenud lahtivõtmata kujul, lafeti külgedel on säilinud mõned siledad pinnaosad, mis viitavad ilmselt mingile algsele immutusele (linaõli, puutõrv). Lafeti alumine osa oli ilmselt mattunud ilma õhu juurdepääsuta - puidust teljed, väike vahepõhja tükk ja põskede alumised osad meenutavad kahjustuse poolest nn. "märga arheoloogilist puitu". Anaeroobsetes tingimustes on toimunud tselluloosi leostumine, säilinud on vaid puidu ligniinist koosnev karkass, puitu läbivad pikikahanemisest tekkinud ristlõhed. Täiesti hävinud on põskede tagumised otsad, tagumine rihtimispõhi oli täiesti eraldi, puudus ka üks ratas. Lafeti ülemiste osade ning lafeti kahe vahetüki seisund meenutas rohkem aeroobset kõdunemist: puit oli suhteliselt raske ja tihe, esines tolmpeent kõdunemisjääki. Võib oletada, et lafeti ülemine osa on kõdunenud liigniiskes õhus. Metalldetailid on helekollasest vasesulamist, nad on säilinud hästi, keermed on avatavad ning sügavad korrosioonipesad puuduvad. Suurtüki põski läbivad ülalt alla pikad heledast vasesulamist poldid, samasugused pikad poldid ühendavad põski omavahel. Põskede külgedel on hästi säilinud põrketau juhtaasad. Täielikult puuduvad telgede kinnitusklambrid. Ühe telje pinnal on näha vaid puidu sisse raiutud klambrisooned, eesmisel vahepõhjal on näha ka ühe klambriotsa kinnituse jälg. Koos puuduva rattaga on kadunud ka ratta juurde kuuluvad metallosad (telje otsa kapsel, splint ja ratta külgrõngad). |
Fotod: Viivi Ahonen |
Lafeti restaureerimine.1977.a. on lafeti puitosad konserveeritud polüvinüülalkoholi (vees lahustuva polümeeri) vesilahuse ja glütseriiniga - alul lahuses leotades, seejärel kuivatades, kusjuures glütseriin aeglustas kuivamist ning vähendas kõverdumisi.1999.a on tehtud kaks joonist: ülesmõõtmisjoonis, mille järgi on valmistatud rekonstrueerimisjoonis mastaabis 1 : 1. Joonise valmistamisel olid abiks see, et kinnituspoltide alla olid algselt sisse tapitud kuuekandiliste seibide pesad. Sümmeetriat appi võttes võimaldas see tuletada kogu hävinud konstruktsiooni, täielikult puudusid vaid lafeti külgede tagumised otsad. Väheste märkide järgi õnnestus tuletada ka täiesti puuduvad metallosad - puutelgi kinnitavad klambrid ning kummalgi pool suurtüki tagasiveeretamise aasad. RESTAUREERIMISTÖÖ 2000. aastal : Täiendosade juurdelõikamine - paksust 2-tollisest kaseplangust. Vana ja uue liitekohad täidetud epoksiidse mastiksiga (immutusvaik+bakeliitpulber). Sama pruuni mastiksiga parandatud ka suurtüki astmiku nurgad. Mastiksiga täidetud ja täiendatud kohad lõigatud ja lihvitud täpseks. Punase rauamenniku-värviga on eristatud kogu uus puit Samas on punane ka Vene laevastiku suurtükilafettidel kõige levinum toon. Astmiku parandatud nukkidele sai jäetud mastiksi enda pruun toon.. Musta kattevärviga said eristatud kõik juurdelisatud metallosad (Vene laevastikus levinud sepise värv). |
KASUTATUD PUBLIKATSIOONID. 1. Б. Б. Знаменов. А. Л. Ларионов, Т. Н. Носович. Русские императорские яхты конец ХVII- - начало ХХ века. Издательство ЭГО 1997. URL=http://mirageswar.com/flot/53135-russkie-imperatorskie-yahty-konec-xvii-nachalo-xx-veka.html 2. А. Л. Ларионов. Из истории императорских яхт Российского флота. Гангут №22-24. 2000.г. URL=http://keu-ocr.narod.ru/Imp_yaht/ 3. Краско А.В. "Стуккеи (Стоке)". Ettekanne Venemaa Genealoogia Ühingus. URL=http://www.nlr.ru/nlr/div/genealogy/works/krasko_stukkei.pdf 4. Vene Wikipedia "Стокке,_Вениамин_Фомич" URL=https://ru.wikipedia.org/wiki/Стокке,_Вениамин_Фомич 5. A.P.Bogoljubov (1824-1896). "Neeval, Admiraliteedi juures" - 1860, õlimaal lõuendil 100x76 cm, Venemaa Sõjalaevastiku Keskmuuseum, St.-Peterburg. URL=http://guardcrew.com/?q=media/182/download/IMG_0015__0.gif 6. A.P. Bogoljubov (1824-1896) "Jaht Druba. 1849. aasta" 1878, akvarell 20x32 cm, Venemaa Sõjalaevastiku Keskmuuseum, St.-Peterburg. URL=http://guardcrew.com/?q=media/5588/download/65%20%281%29_0.jpg 7. Shipwiki.ru URL=http://shipwiki.ru/parusnye_suda/imperatorskaya_yahta_druzhba.html 8. Alexander Beggrow (1841-1914). Jaht "Druba". 1892. Venemaa Sõjalaevastiku Keskmuuseum, St.-Peterburg. URL=https://commons.wikimedia.org/wiki/Category:Paintings_in_the_Central_Naval_Museum#/media/File:Beggrow_004.jpg |