Vene rahvuslik laegas 'teremok' on
restaureeritud 2019. aastal muuseumi nn. "sisemise
leiuna" (restauraator J.Märss). Meie muuseumile on see üle
antud Eesti Riikliku Kunstimuuseumi poolt novembris
1957 (TLM 5686 KM 24), selle varasem
päritolu pole teada. Laegast on säilitatud
lahtivõetud kujul tõenäoliselt juba umbes 100 aastat.
Halva seisukorra tõttu oli laegas-teremok jäänud ka
meie muuseumis kauaks teiste laegaste varju, kuni
säilitustingimuste parandanedes jõudis konserveerimistööde
järg viimaks ka selleni. Veebiotsingus esineb küll rohkesti
väliskuju poolest "teremoki-kujuliseks" nimetatud
ehtelaekaid, kuid ehtsaid teremokke annab otsing vähe,
ka maailma oksjonidele on teremok-laekaid toodud vaid
üksikuid.
MÄRKUS: kuna sõna
'teremok' omab vene rahvuslikus arhitektuuris veel ka
teist tähendust, siis on täiendsõna 'laegas'
siin omal kohal. |
Laegas 'teremok' - vn. ларец
теремок, sks. teremok, ingl. casket
teremok - on vene rahvuslikku tüüpi laegas
(17. - 18. saj.), millel on iseloomulik katuskaas,
seestpoolt on laegas jagatud harilikult
kaheks, harvemini kolmeks osaks. Laeka
põhiline
ruum asub all kastitaolises korpuses, üleval on kaane sisse peidetud eraldi
lukustatav sektsioon. Lisaks võib laekal olla
ka kolmas
sektsioon, mis on peidetud topeltpõhja alla.
Laeka tõstmiseks mõeldud pide asub enamasti
ülal, kaane keskel. Väliselt on
teremokile iseloomulik a˛uurse
ornamendiga raudplekist dekoor, mis on enamasti
olnud tinatatud. Plekist
iluliistude alla on asetatud toonitud riideriba, mis
paistab välja pitsilise plekiriba "silmadest". Sinna
vahele on riide kaitseks asetatud veel läbipaistev
vilgukivileht (Karjalas ning alates 17. sajandist ka
Uraalides kaevandatav mineraal muskoviit - on
olnud ka aknaklaasina kasutusel.) |
Meie laegas erineb tüüpilisest teremok-laekast
eeskätt suuruse poolest (pikkus 57cm, laius 39cm, kõrgus
50cm ). Kui tüüpiline teremok on enemasti
ruudukujulise põhiplaaniga, siis on meie laegas
lisaks suurusele ka pikem ning tõstmiseks
mõeldud sangad paiknevad laeka otstes.
Laeka kolmanda sektsiooni peitmiseks on suurel kaanel
olnud topeltlagi, millest on säilinud vaid
tugiliistud. Laeka suuruse tõttu jääb
raudplekist ilustuste vahelt nähtavale puitpinda, mis
on kaetud roheka marmoreeringuga.
Võrdle : http://www.booksite.ru/fulltext/mas/tera/rus/188.jpg |
Linnamuuseumi laegas
'TEREMOK'
|
|
vt. pildigalerii |
- vasemal on
näha puhastatud laeka esikülg, a˛uurse
ornamendi silmadest paistab vilgukiviga kaetud
violettroosa riideriba, laeka ülemisel osal -
kaanel - on asendatud puuduv purpurkangas ja
vilgukivi uute asendusmaterjalidega
- paremal -
nn. kontaktkoopialeht, selle klikkimisel avaneb
kogu pildigalerii
Fotod: Meeli Küttim
|
|
|
- plekist ilustuse alla on asetatud läbipaistev
vilgukivileht, millel on näha plekiriba
"silmadest" jäänud jäljendid. Kõige all on
värvitud riide riba.
( MÄRKUS:
suuremõõtmelised vilgukivitahvlid on olnud Venemaa
eskportartikkel; tänapäeval antakse peenestatud
vilgukivipulbri abil kosmeetikavahenditele
pärlmutri tooni ja sädelust.
|
|
|
- paremal on
näha taotud raudplekist valmistatud iluliistud,
mille pind on viilitud puhtaks, ornamendi avad on
lõigatud ja faasitud käsitsi. Kõigi iluliistude
tagakülgedel on säilinud laialdaselt tina jälgi, kuid
välispindadelt on tina pea täielikult maha puhastatud.
- vasemal
on pilt laeka otsast, millel on sepistatud
pide, ja kaane omapärane tugiraud, samas
on näha ka marmoreerija "käekiri"
|
|
|
- paremal - plekist
ilustuste ornament on groteskne, sisaldades inimfiguure
ja kukesabasid, museaali kirjelduses on
ornamendi tüübiks nimetatud 'berain' (Jean Berain oli
Lous XIV ornamendikunstnik)
- vasemal - keskse
lukuplaadi piirkonnas on kujutatud
tedretaolisi linde
|
|
|
Laeka sektsioonide
põhjad ja küljed on seest vooderdatud
marmorpaberiga, mis kuulub valmistamisviisi poolest 17.
sajandi lõppu (Marian Habicht).
- paremal -
marmorpaber suurema sektsiooni siseküljel
(kaane siseküljel olnud keskmisest
peitsektsioonist on sälinud vaid kaks
kandeliistu),
- vasemal -
alumise, suurema kaane peal asuv väiksem
sektsioon on kleebitud seest üle sama
paberiga; kaanel on säilinud kaaneliistu
järgi otsustades olnud purpurvärvides maaling.
|
|
|
- ülemise
sektsiooni rekonstrueeritud kaas
on tuletatud ainsa säilinud kaldliistu
jägi, millele on värvitud purpurtaustaga ornament, kaane
kõrguse määras ainus säilinud nurgaplekk.
|
KAHJUSTUSED JA
RESTAUREERIMINE-
|
|
|
Laegas
on restaureeritud 2019. aastal.
- vasemal
- piltide nn. "kontaktkoopialeht", mille
klikkimisel avaneb pildigalerii.
Restauraatori fotod (Jaan Märss)
|
|
|
-
vasemal - laegas
oli säilinud osaliselt lahtimonteeritud kujul;
kastilt polnud rautisi eemaldatud, kaanesektsioon oli
selle küljest lahti murdunud,
- paremal - kaanesektsioonilt
olid eemaldatud peaaegu kõik rautised, ülemise kaane
puitosa oli seejärel kadunud, säilinud oli
enamik sepistest ning vaid üks polükroomne liist.
Lahtimonteerimise aja kohta andmed puuduvad. Eraldatud
rautiste külge olid seotud papist lipikud, mis on lõigatud
tsaariaegsest paberossikarbist. Numbrite kõrval kasutatud
täht-lühendid viitavad saksa keelele.
|
Ornamendid on erineva suurusega |
Puhastamise järel paistab riide tekstuur |
Kuna rautiste esikülgedelt on
tina maha puhastatud, oli raual otstarbekas
säilitada rooste. Roostes raua osaliseks
puhastamiseks on kasutatud EDTA lahust ja
melhiortraadist harja. Vilgukivi puhastamiseks
on kasutatud kõva kapronharja.
- paremal
- pleekinud roosaka tooni järgi võib oletada, et
tegemist võis olla riidevärviga purpur
- algselt violettpunane värvitoon on muutunud 300
aastaga roosaks.
MÄRKUS: algselt vaid
purpurtigudest saadud violettpunane värv oli äärmiselt
kallis, kuid seetõttu oli toon ka väga hinnatud.
Alates XIV sajandist hakati purpurit imiteerima
värvsamblikust valmistatud nn. "prantsuse purpuriga",
mida kasutati alates XVII sajandist
ka Venemaal. (Samast samblikust ja sama
tehnoloogia järgi on valmistatud ka keemias happesuse
indikaatorina kasutatav
lakmus
)
|
|
|
- vasemal -
rauarooste ja värskendusvahendite kihid moodustavad
laekakasti allservas eriti paksu kihi
- paremal -
kaanesektsiooni nurgalt on nurgarautis eemaldatud ammu
- puit on jõudnud patineeruda, ilustuste all
olnud vilgukivi on kadunud
|
|
|
- vasemal - ilustuste
alt kadunud kangaribad on asendatud sama
tekstuuri omava toor-bjassiga, mis on peitsitud
mahagonpeitsiga ning seejärel kõvendatud
polüvinüülalkoholi (PVAlc) lahusega. Vilgukivi on
asendatud PVC-printerikilega.
- paremal -
kuna teremoki kaanel puuduvad nii lukk ja
lukuplaat (näha on vaid jäljend), siis on raske kaane
avamiseks lisatud võtmetaoline pide.
|
|
|
- kahe diagonaalselt paikneva nurgapleki otsad olid
rooste tõttu hävinud koos külgeneeditud jalaga - need on
uuendatud,
- laeka kõik puuduvad naelad on asendatud
uutega, mis valmistatud 4mm ümarpeaneetidest
|
MÄRKUS : Tallinna
Linnamuuseumil on lisaks käesolevale laekale ka
teine teremok-laegas, mis pärineb Aino Kalda kollektsioonist
(laegas, TLM
8405:23 KM 75 ; https://opendata.muis.ee/object/1188465
)
|