Krahv Orlov-Davõdovi laste mängulaev.
TLM 24736 Nm 436. Mängulaev, ristleja.
Pikkus 63 cm
Valmistaja ettevõte: Gebrüder Bing in Nürnberg (GBN,
hiljem Bing-Werke AG)
https://opendata.muis.ee/object/1187087
|
|
Legendi järgi on mängulaev kuulunud Maarjamäe lossi
(suvemõisa) omaniku, krahv Orlov-Davõdovi
lastele. Maarjamäe lossi viimasel
omanikul, krahv Aleksei Orlov-Davõdovil, on
tõepoolest olnud ka kolm last, kes kõik sündinud XX saj.
alguses. 1917. aastal perekond emigreerus.
Tallinna Linnamuuseum on omandanud laeva 1996. aastal ning
seda on eksponeeritud mitmel näitusel. Mängulaeva
valmistajaks on olnud kunagine maailma suurim
mänguasjade vabrik GBN Nürnbergis. Kui otsustada
kaubamärgi järgi (vt. allpool), siis on laev valmistatud
peale 1902. aastat, tõenäoliselt enne I maailmasõja
algust. Mängulaeval arvukalt esinevad helgiheitjad
(kaarleek-pro˛ektorid) võeti mereväes laiemalt
kasutusele alates 1907. aastast, et tõrjuda torpeedopaate.
Foto: J.Märss
|
|
|
|
Gebrüder
Bing ("Vennad Bing") oli Saksamaal 1863.a.
asutatud ettevõte, mis tootis peamiselt
metallist kodutarbeid ja mänguasju. Kõige tuntumaks said
maailmas firma poolt toodetud mänguraudteed ning täiesti
toimivad miniatuursed aurumasinad, samuti aurujõul
toimivad mitmesugused mänguasjad. 1885.a. oli ettevõttes
juba 500 töötajat, 10 aastat hiljem muutus firma
aktsiaseltsiks, millest sai I Maailmasõja alguseks
maailma suurim mänguasju tootev firma. Nürnbergis ja
tütarettevõtetes üle maailma töötas sel ajal ca 5000
inimest.
Plekist mänguasjade valmistamisel oli Bingil oma
"nürnbergi stiil": Mänguasjad painutati ja pressiti
litograafiliselt värvitud plekitahvlitest. Üksikosade
ühendamiseks kasutati omaleiutatud pilu-tappühendusi, mis
leidsid maailmas hiljem laialdast kasutamist.
Kõige suurema tunnustuse said Bingi mänguraudteed, mida
eksporditi Briti saartele ja Ameerikasse. (1922.a. võttis
Bing kasutusele rööpmelaiuse 16,0 mm.) Kuna firma kuulus
juutidele, siis lõpetati tegevus Saksamaal 1932.aastal.
Kuni 1938 töötas Stephan Bing veel
konkureerivas firmas Saksamaal, kus pandi alus
kaubamärgile TRIX (mänguraudteed rööpmelaiuse tähisega
H0, Spur N ja Spur 00). Peale emigreerumist jätkas
Stephan Bing Inglismaal tootmist sama TRIX kaubamärgiga.
Alates 1937. aastast kuni tänapäevani toodetakse
Nürnbergis mootorratastele karburaatoreid
kaubamärgiga Bing. Alates 2010. aastast kannab
nimetust "Bing" ka üks Saksamaal toodetav
mudelautode sari.
URL= https://de.wikipedia.org/wiki/Bing_(Unternehmen)
|
|
|
|
-
7 pilti mängulaevast peale restaureerimist (fotod:
Meeli Küttim)
(Kõrvalasuva koondpildi klikkimisel avaneb detailsem
galerii)
|
|
- Meie mängulaeva pealisehitusel olev kaubamärk on
olnud kasutusel 1902 - 1925.
(Vt. koondpildilt - kaubamärk on värviline)
|
MÄNGULAEVA RESTAUREERIMINE.
Konservaator: J.Märss, lisatud on fotod
konserveerimistöö aruandest (2021.a.)
|
|
- Mängulaeva algne seisund:
- dekiehitis kinnitub valesti (juurdelisatud ballast
segab)
- neljalabalisel vindil on üks labadest puudu,
roolileht on murdunud küljest
- eesmise masti ülaosa on liitekohast lahti
murtud
- vedrumootor ei tööta
|
Defektid täpsemalt.
Roostet esineb ainult vähesel määral, sest laeva valmistamiseks on
kasutatud kahelt poolt tinatatud terasplekki. Rohkem esineb värvi
koordumist.
Mängulaeva on ujutatud, millele viitab paigaldatud plii-ballast.
Ballast pole algupärane, selle paigaldamiseks on kasutatud väga
robustset jootmist. (Samasugusel tasemel on tehtud laeval veel
hulgaliselt jootmisi.) Hiljem on lisatud ballasti vasemasse
pardasse, mis takistab dekiehitise sulgumist.
Mehaanilised vigastused: neljalabalisel vindil on üks labadest
puudu, roolilaba on murdunud küljest, ühe masti ülaosa on
liitekohast lahti painutatud.
Vedrumootor ei tööta (reduktori vahel on kuivanud õli).
Varasemad parandused: eesmine suurtükitorn on valmistatud
puust, rohkesti on robustseid tinajoodiseid. Mingil põhjusel on
laevakere sisemusse sattunud üks täiendav mastitugi, millel on
teistsugused värvitoonid (on jäetud endisele kohale laeva
sisemuses).
|
|
- uue laba täppisjootmisel on kasutatud vormimulda
(terasplekist laba joodetud kollase joodisega, mis
sisaldab 4% hõbedat)
- peale külgejootmist on lõigatud laba täpseks
|
|
|
- vint on võllile tagasi kinnitatud keermestatud
nipliga; messingist treitud ja keermestatud nippel
on joodetud tsentrisse pehme joodisega
- roolilaba on joodetud külge pehme joodisega
(roolilabal oli säilinud ärapööratud serv, võllil oli
sissefreesitud soon)
|
|
|
- defektid toonitud ja värvi servad on kinnitatud
halli kruntvärviga Vivacolor Universal Korrostop
|
|
|
- dekiehitise eemaldamiseks on tagaosas üks mutter,
eesmine ots kinnitub tapiga
- vedrumootorile juurdepääsuks sai joodetud kogu
plii-ballast lahti, pärast kinnitatud tagasi
plekk-klambriga
MÄRKUS: laevavoodri sisepinnal on õlise tolmu all
säilinud läikiv tina.
|
|
- Pealisehitisel sai tehtud värviparandusi,
korrastatud on tinajoodiseid, esimese masti jätk sai
koos ülemise komandopunktiga paigale joodetud. (Tagumise
masti jätk on tehtud keermega, mis ei tarvitse olla
algupärane.)
- Pealisehitise keskel on kaubamärk (vt. pilte
ülalpool)
|
KOKKUVÕTTEKS. Mängulaevaga kaasnev legend tundub
tõepärane. Kuna Pirita tee rajati 1926-1928, pääses
varasemal ajal trepistikult otse randa - sealt võidi ka laeva
ujutamas käia. Praegusel kujul konserveerituna pole soovitav
seda siiski vette asetada, kuigi videovõtte valmistamiseks
võiks laeva vees proovida. Seejärel tuleks pealisehitis aga
kindlasti eemaldada ning kontrollida, et sisse poleks tulnud
vett. Võlli nippel on täidetud paksu määrdega, ms peaks
lühiajaliselt vett kinni pidama. Ballast on tagasi kinnitatud
endisele kohale. Roolilaba asendi fikseerimine on ebaselge,
rooliballeri ülemisse otsa oli kinnitatud nöör, mida kasutati
ilmselt laeva vees tagasi tõmbamiseks.
|