Mängutoos
laulva linnuga (sks. spieldose mit
singendem Vogel, ingl. singing
bird box, vn. tabakerka s poyushchey ptitsey)
on veitsis leiutatud mängutoos, millele on antud
nuusktubaka toosi kuju. Selle ovaalse kaane
avamisel ilmub välja mehaaniline laulev lind, mille
eelkäijateks on olnud mehaanilised laulvad linnud
ajavahemikust 1770-1784. Kui nendel oli iga heli
tekitamiseks eraldi vile, siis 1784/1785 on hakatud
erinevate helide tekitamiseks kasutama vaid üht vilet, mis
võimaldas mehhanismi vähendada tolleaegse tubakatoosi
suuruseks. |
|
|
|
- Tallinna Linnamuuseumi mängutoosi on
valmistanud 19. sajandi teisel veerandil Genfi meister
Charles Abraham Bruguier (kas isa või samanimeline poeg,
pole päris selge).
Tegemist oli veitsi tüüpi mängutooside kõrgajaga,
millele on sajandi teisel poolel
järgnenud juba lihtsustatud mehhanismiga prantsuse
mängutoosid (Blaise Bontems, alates 1870).
Viimastele sarnaseid mängutoose valmistatakse
maailmas kuni tänase päevani.
|
|
- karkassi põhjatalale on nõelaga graveeritud
tekst, mis viitab poja saadud auhinnale: Charles
Abraham Bruguier jun... Grand Pre... 518.
Teisel põhjatalal olev tekst pole loetav
|
|
|
Mängutoosi
mehhanism on paigutatud kilpkonnaluust karbi sisse.
- karbi esiserva küljes on nihutatav päästik,
- kilpkonnaluu külge kinnitub ka kaane ovaalne ääris
(kaas ise on all oleva mehhanismi osa)
- põhjaplaat ja karp on mehhanismi külge kinnitatud
metallikruvidega,
- karbi ühel küljel avaneb hingedega sahtel, mille
otstarve pole selge
|
|
|
Kilpkonnaluu
(sks. schildpatt, ingl. tortoiseschell, vn.
Cherepakhovaya kost') pole tegelikult luu, vaid on
sarvplaat. Loodusliku polüamiidina saab seda
kuumutamisel painutada ning ka kokku sulatada.
- mängutoosi hea läbipaistvusega põhjaplaat
- plaadi sisepinnale on nõelaga graveeritud 321 (nii
karbil kui ka mehhanismil olev numeratsioon)
MÄRKUS: kilpkonnaluust uustooted on rahvusvahelise
konventsiooni järgi (CITES) alates 1973.a. keelatud. |
|
|
- päästik avab paremale lükates kaane ja tõstab üles
linnu (vasemale lükates toimub vastupidine).
|
|
|
- kaanele on liimitud emaileeritud pilt Alpidest
|
Mehhanismi käitab vedrumootor.
Kuni 1870-ndate aastateni on veitsi mängutooside
vedrumootoritel olnud tõmbejõu kompensaator fusee,
mis on olnud kasutusel taskukelladel alates esimestest
taskukelladest 15. sajandil. Viimati on fusee leidnud
rakendust navigatsiooni kronomeetritel, veel 1970-ndatel.
Kuna tegemist pole täpselt koonusega, vaid pind on
hüperboolne, siis tuli kõverus määrata katseliselt,
vastavalt vedru omadustele. See muutis konstruktsiooni
kalliks.
MÄRKUS: tänapäeval eelistatud pöörleva trumli ja
hammasvööga käiguvedrud hakkasid taskukelladel levima
alates 18. sajandi teisest poolest. "Laulva linnuga"
mängutoosidel võeti need kasutusele sajand hiljem (Blaise
Bontems, alates 1870)
|
|
Tõmbejõu ühtlustamiseks on
käiguvedrule lisatud spiraalse soonega spindel, mis
kompenseerib vedru mahakäimisel vähenevat tõmbejõudu
(vedru ise paikneb kõrval asuvas liikumatus trumlis)
- koonust
meenutav kompensaator 'fusee' (pr. fusée,
ingl. fusee, vn. ?????, sks. schnecke)
Thomas Minchin Goodeve (1897), The Elements of
Mechanism, Longmans, Green & Co., New York |
|
- mehhanismi keskel on pöörlev tiivik, mis pidurdab
mehhanismi liikumiskiirust
|
|
|
- Tõmbejõu ülekandmiseks on rull-puks-kett (s.o.
miniatuurne jalgrattakett). Parempoolsel pildil on vedru
lõpuni üles keeratud ( kogu kett on keritud fusee
peale).
|
|
Vilesse
puhub õhku kahetaktiline lõõts
- kahekambrilisel lõõtsal käib keskmine laud
üles-alla, põhja alla on lisatud kolmas, vedruga
varustatud kamber, mille ülesandeks on
ühtlustada rõhku (toimib otsekui torupilli kott)
Vile ise asub toosi iluvõre all ega ole nähtav.
|
|
Vedrumootor paneb
pöörlema programmkettad, mille nukkidelt
"loevad" informatsiooni erinevad tõukurid. Ühel teljel on
kokku 12 samaaegselt pöörlevat ketast, mis jagunevad kolme
pakki.
Vilistamiseks on 8 alumist nukkidega ketast, mis
moodustavad mööda võlli tõusva ja laskuva paki.
Neljal alumisel kettal liigub tõukur, mis avab-sulgeb
pumpventiili (on samal ajal ühendatud linnu nokaga). Teine
tõukur käib samamoodi läbi neli ülemist ketast - selle nukid
liigutavad pika kepsu abil vehkivat kolbi
pikemas torus, muutes tooni kõrgust: |
|
- neljakandiline viletoru kiirelt vehkiva kepsuga,
mis tekitab linnulaulu vidinat (videol
puudub heli)
|
Linnu ehitus ja liikumine.
|
Lind koosneb
kahest mesingpoolest, kummagi küljes on üks tiib. Üks
programmketas määrab tõukuri kaudu linnu
pöördeid, teine korraldab siputamist tiibadega, kolmas
pöörab linnu pead ( kõigil veitsi mängutoosidel pea
pööramist ei esine). Neljas tõukur keerab viimaks linnu
külili ja sulgeb kaane. (Uuesti avamine toimub päästikust,
mis asub toosi esiküljel)
|
|
- linnu selga on liimitud metalse läikega
koolibrisuled (tiivad on antud momendil laiali)
|
|
- tiibadelt lahti tulnud suled (enne tagasi
liimimist)
|
MÄNGUTOOSI KONSERVEERIMINE.
Konservaator ja piltide autor:
Jaan Märss |
DEFEKTID.
- Mängutoos ei hakka üleskeeramisel mängima
- Päästik ei fikseeri lindu, lind langeb koos
kaanega tagasi.
- Lind pöördub langedes vales suunas ning kaas langeb
linnule peale.
- Langev kaas on põhjustanud linnule vigastusi.
Võimalikud tekkepõhised vead
- mehhanismi kulumine
VALE KÄSITSEMINE:
- liigse jõu kasutamine päästiku nihutamisel
- linnu pööramine käsitsi
- kaane tõstmine-sulgemine käsitsi
- vedru liigne üleskeeramine
150-aastase rikkis mehhanismi puhul võis eeldada ühtaegu
kõiki nimetatud põhjusi üheskoos.
VEEBIST LEITUD INFORMATSIOON.
https://en.wikipedia.org/wiki/Singing_bird_box
https://en.wikipedia.org/wiki/Fusee_(horology)
|
TOOSI
LAHTIMONTEERIMINE.
Ühendamiseks on kasutatud kellassepatööle iseloomulikke
metallikruve. Põhjaplaadi kuuest kruvist on alles
4, ülejäänud 2 kruvi, mis paiknevad diagonaalselt, on
sisse murtud.
Luu mõrad on tingitud ilmselt kukkumisest. Samas on
kilpkonnaluu (looduslik polüamiid!) äärmiselt vastupidav -
kilpkonnaluust valmistati veel 1960-ndatel aastatel
kitarridele mediaatoreid. |
|
|
|
|
|
MEHAANILISTE DEFEKTIDE KÕRVALDAMINE.
|
|
|
- emaileeritud medaljon on ühest servast lahti (toosi
käsitsi avamisel on kaant painutatud)
- algsel paigaldamisel on medaljoni sobitatud kahe
puukilluga
Kuldkollasel liimil on tugev läige, liim on
piirituslahustuv, kriimustamisel sitke, annab laastu ega
muutu pulbriks. Tagasi liimimiseks kasutatud
20% Paraloid B-72 atsetoonis.
|
|
|
|
Päästikumehhanismi
täiendamines
(päästik ei tõstnud lindu lõpuni üles). Pildid alates
vasemalt:
- liigse jõu kasutamise tõttu on blokeeriv "kutsik"
paindunud ega haaku väljalõikesse (libiseb hoova alla).
- valmistatud lisadetail
- lisadetail on paigaldatud
|
|
- irdunud koolibrisuled on liimitud tiibadele tagasi
polüvinüülalkoholi 8% lahusega.
|
LINNU VILE TAASTAMISEST.
Linnulaul õnnestus kuulda ja salvestada, puhudes lõõtsa
sisse täiendavalt voolikuga õhku (kuula:
videosalvestus lehe päisosas). Vile on seega korras
ning ka tooni muutvad ventiilid toimivad. Puudub vajaliku
tugevusega rõhk õhutorudes. Õhukesest pärgamendist lõõtsal
on ilmselt varjatud defekte, mis ei võimalda rõhku vajaliku
tasemeni tõsta.
Kuna mehhanismi koormus on suur, siis pole mängutoosi
säilitamise huvides otstarbekas seda mängida. Piirduda võib
videosalvestusega. |
|
- viletoru kumeralt otsalt sai prooviks eemaldatud
robustne tinajoodis ning asendatud
see Al-kleebisega.
Tegemist võib olla keti lahtipääsemisest tingitud
vigastusega (pehme tinajoodise all leidus ebakorrapärane
auk). Heli selle paranduse tagajärjel siiski ei taastunud.
|
|