Dorestad`i

toimetised
Laevad

Startpagina

 

 

een platbodem tijdens de opgraving in de Utrechtse Waterstraat in 1974

Friisi  lamedapõhjalised laevad sobisid hästi Friisi tõusu-mõõnamere madalatesse vetesse,  samas  kui sügavamas vees liikusid suurema süvise ja ümara põhjaga  protohulk´id, mis külastasid Dorestad´i sadamat. Kokku esines  piirkonnas neli laevatüüpi: lamedapõhjalised jõelaevad, protohulk´id, kiil-laevad ja koged.

Lamedapõhjalised jõelaevad
Need olid lihtsaimad plankudest  pargased, mis liikusid kristliku ajaarvamise esimestel sajanditel kõigis meie vetes.  Lameda põhjaga nelinurkne kuju, vöör ja ahter ees ja taga sarnase aeglase tõusuga,  kantis üleminekuga (kimmiga - JM) põhjalt parrastele, mis olid veidi väljapoole kaldu - sellisel kujul olid need veesõidukid sobivad kaubaveoks meie aeglaselt voolavatel jõgedel.  Aeglaselt tõusva ahtri ja vööriga pargasetaolised jõelaevad võisid lihtsalt randuda ning laadungit peale- ja mahalaadida.  Need olid robustsed veesõidukid, eelkõige laadungite veoks, milleks võisid olla terved kaubavoorid, mõnikord koos vankritega. Veelgi enam, need pargased olid nagu parvlaevad inimeste ja loomade veoks. 


 

 

 

detail van de verbinding van een boordgang en een kimgang

het voorschip van het 'Utrechtse schip' in het Centraal Museum in Utrecht. Het mastgat in een van de ribben is duidelijk zichtbaar

 

 

een protohulk legt aan
in de haven van Dorestad
(tekening Arne Zuidhoek)


 

Protohulk
Nendest pargastest erineb täiesti protohulk, mille esimesena leitud eksemplar on tuntud kui "Utrechti laev",  kuid tänaseks on neid juba vähemalt seitse leidu.  Põhi on tahutud tohutust tammest, mis jätab esmapilgul väga massiivse mulje. Siiski on seina paksus vaid 4 kuni 6 cm,  mille alumist kõverust on ehituse ajal vähesel määral painutatud soovitud kujuni. Pardaid on kõrgendatud kolme suurema planguga, mille laius kesklaeva kohal  on üle poole meetri, nendest  keskmine on poolümar.  Selline korpuse paksenemine annab mitte ainult vajalikku tugevust ja jäikust, vaid lisab ka külgstabiilsust. Koos tõstetud vööriga muutis suurendatud stabiilsus protohulk´i küllaltki merekindlaks. Laeva korpuse pikisuunaline kõverus sobis hästi ka randumiseks jõekaldal.   Protohulk  käis ka sellistes sadamates nagu  Dorestad ja Quentovic ning pole põhjust imestada, et  laev esineb ka neid paigus löödud hõbemüntidel.

boeren manoeuvreren platbodems in het rivierengebied
(tekening Arne Zuidhoek)

 

 

het 'Utrechtse schip' tijdens de opgraving in 1930


 

Kiiluga laevad
Kuigi protohulk oleks võinud sõita Inglismaale, olid vastavalt Skandinaavia traditsiooniole ehitatud kiil-laevad palju merekindlamad.  Nimetus näitab, et nende laevade konstruktsiooniliseks aluseks oli kiil, mis koos täävidega moodustas laeva aluse. Kiil-laevad olid kerge konstruktsiooniga, ette nähtud eelkõige purjetamiseks, ahtris ja vööris oli neil pooldekk. Et sadamates manööverdamist lihtsustada, olid ette nähtud mõned sõudmiskohad.  Õhukesed lauad olid ühendatud omavahel ülekattega ("klinker") kasutades raudnaelu. Lainetuses moodustas see pikisuunas veidi paindliku korpuse. Kui laeva  väliskest oli sellisel moel valmis tehtud, tugevdati seda võrdsete vahemaade järel kinnitatud kaartega. Kõikjal meie mere- ja jõeranniku aladelt on leitud laevaosi või klinkervoodri neete. Dorestadi põhjapoolses sadamas 
on päästetud ühe kiil-laeva mitmesuguseid osi. 
 

Koged
Kaubavedajad võisid protohulk´i ja eriti  kiil-laevaga ületada Põhjamerd, kuid  süvise tõttu sobisid need vähe madalale  tõusuveega merele meie rannikul. Seetõttu kohandasid friisi laevnikud  nendeks konkreetseteks vajadusteks algselt kontinentaalse laevatüübi. Nad ehitasid väikesed tõusu-mõõnamere laevad, koged, mida kohtame üheksanda sajandi alguse müntidel.

overnaadse huidgangen van een kielschip, gevonden in de haven van Dorestad

een drooggevallen kogge
wordt beladen
(tekening Arne Zuidhoek)
Lit.: L. van der Tuuk, De eerste Gouden Eeuw. Handel en scheepvaart in de vroege middeleeuwen (Utrecht 2011)

Need lamedapõhjalised paadid lameda põhja ja madala pardaga võisid tõusta tõusuvee ajal ojadesse ja lahtedesse ning peatud seal mõõna ajal, et peale- ja mahalaadida. Nad olid varustatud ühe raapurje  ning tüürpoordi paigutatud rooliaeruga. Nende laevadega võisid kaupmehed sõita Taanisse, mööda ranniku madalat laguunimerd. Seal kujundasid Skandinaavia mõjud  laguunilaevast  hilisema hansakoge, millest sai Loode-Euroopa populaarne kaubalaev.  

kogge op een Scandinavische munt uit de vroege 9de eeuw
Begin van de pagina

Startpagina