Eesti Vabariigi väljakuulutamine Päästekomitee poolt

Maksolly, Maximilian (1884 – 1968). Õlimaal lõuendil. 1925/1926 
TLM _ 23692 G 1879   
    kõrgus: 140.0 cm, laius: 214.0 cm

https://opendata.muis.ee/object/1349689





   

Maalil EV väljakuulutamine Päästekomitee poolt 1918. aastal. Seismas on  Jüri Vilms, Konstantin Päts ja Konstantin Koniku.  Kolmikust vasakul on kuulajate hulgas kujutatud Jaan Poskat.
Foto: Anne Järvpõld



Maximilian Maksolly (õieti Feichter, eesnimi kirjapildis ka Maksimilian)  sündis 1884. aastal Tallinnas ungarlasest isa ja eestlannast ema perekonnas. Üldhariduse omandas Tallinnas Peetri Reaalkoolis ja kunstihariduse Alexander von Stieglitzi kunsttööstuskoolis Peterburis, mille lõpetas 1909. aastal. Töötas seejärel kunstnikuna Venemaal ning aastatel 1910–1911 Saksamaal. Abiellus 1912. aastal Peterburis Klikeria Taigatšovaga. Elas aastatel 1917–1923 Venemaal, restaureeris seinamaalinguid ja maalis portreid.

1923. aastal naasis Maksolly Poola kaudu Eestisse, kus hakkas 1926. aastal tegelema batalistikaga, kuna Kultuurkapitali kaudu anti kunstnikkonnale ulatuslik temaatiline tellimus muinasmütoloogiast muistse vabadusvõitluse ja Eesti Vabadussõjani. Maksolly maaliski Vabadussõda ja selle silmapaistvaid tegelasi, samuti Eesti riigitegelasi, osaledes oma maalide ja portreedega aastatel 1924–1929 mitmetel näitustel. Ta maalid kaunistasid sõjaväe- ja riigiasutusi, väeosi ja Vabadussõja muuseumi; nende maalide reproduktsioone levitati piltpostkaartidel, ajakirjanduses ja raamatutes.

Maksolly tuntuimad maalid on "Paju lahing 31. jaanuaril 1919. a." ja "Need, kes vabastasid isamaa". Maksolly maale on kiidetud nende dünaamilise ülesehituse, efektsuse, detailide ja situatsioonide tõepära pärast, kuid laidetud nende pealiskaudsuse, värvivahekordade robustsuse ja fotolikkuse pärast. Enamik Maksolly sõjamaale hävitati Nõukogude Liidu poolt okupeeritud Eestis.

Maksolly lahkus 1929. aastal Eestist Prahasse, töötas kunstnikuna mitmel pool Euroopa riikides ja USA-s ning asus pärast Teist maailmasõda 1948. aastal elama Brasiiliasse.

Maximilian Maksolly suri 9. septembril 1968 Rio de Janeiros, ta on maetud sealsele São João Batista kalmistule.

(URL=https://et.wikipedia.org/wiki/Maximilian_Maksolly)
"Eesti Vabariigi väljakuulutamine" on üks  M.Maksolly tuntumaid töid. Maal on võetud   Tallinna Linnamuuseumi põhikogusse seni arvelevõtmata esemete hulgast 20. aprillil 1990.  Nõukogude ajal oli maal peidetuna fonds, salapärase paki sisu teadis vaid peavarahoidja.

Tulmelegend koguhoidjalt 2020 (Risto Paju).
 
Venekeelne ülevaade (Julia Voinova): O kartine Maksimiliana Maksolli "Provozglasheniye nezavisimosti v Talline 24 fevralya 1918 g.", napisannoy v 1928 g

MAALI KONSERVEERIMINE.

Konservaator:  Annely Miil
Fotod konserveerimistöö aruandest. 


Üldine seisund.

Maalimiseks kasutatud lõuend on väga jämedakoeline ja jäik. Lõuend lokkis, eriti maali nurkadest.  Alusraami puit oli deformeerunud, ning osa kiile nurkadest puudu.  Algset ümbrisraami polnud, ajutine oli valmistatud õhukestest  liistudest.

Maal paiknes aastatel 2001-2018  Tallinna Linnamuuseumi püsiekspositsioonis. Pärast sealt mahavõtmist vajas maal konserveerimist.
  • lõuendi nurgad lokivad,  tekkinud on tugevad deformatsiooni    jooned
  • kiilud on alusraamil viimseni pingutatud, tapi otstele on tekkinud 1,0 - 1,5 cm vahe
Osa kiile on puudu. Ajutise ümbrisraami kinnitusnaelad on löödud läbi tapi - kiilud ei  pinguta.

Konserveerimistöö käik.


Eemaldati hilisem robustsetest lattidest ümbrisraam, mis oli kinnitatud pikkade   naeltega (kohati läbi nurgatappide).

Konserveerimiseks eemaldati lõuend alusraamilt. Maali tagakülg ja alusraam puhastati tolmust.

  • lõuendi nurgad peale ümbrisraami eemaldamist
  • õmblus lõuendi tagaküljel
Paigaldatud profülaktiline paberkleebis jäiga deformatsiooni pehmendamiseks ja eemaldamiseks  ( tubakapaber, filterpaber,  vatitampoonid; 3%-line kalaliim

  • lõuendi deformatsioone püüti eemaldada pressimise teel, kohati läbi profülaktilise kleebise (vahenditeks on klaasid, tinapommid, triikraud)                                                                                                                          


  • servas olevad suured naelaaugud täideti (lõuendi tükid, niidid ja vill, liimik ,,Acrylkleber 498 - 20X")  Töövahenditeks  spaatlid, skalpell, pintslid, pressimiseks triikraud.



  • maali pind puhastati, lakikihti õhendati

Märgpuhastamine:  3 - 5%-line triammooniumtsitraadi vesilahus, etanool, pineen. Töövahenditeks pintsetid, vatitikud ja -padjad.

Alusraam puhastatud neutraalse pesulahusega, vahendiks mikrokiudlapid.




  • maal pingutati korrastatud alusraamile (vahenditeks lõuenditangid, täksid, klambrid)

Alusraamil asendati puuduvad kiilud,  raam stabiliseeriti.


  • Maal kaetud kaks korda lakiga (lakk ,,Lefranc & Bourgeois" -  läikiv ja satiin)





  • maali paigutamine uude, eksponeerimiseks sobivasse ümbrisraami (vahenditeks klambrid, kruvid, korgitükid)









2019-nda aasta oktoobris paigutati konserveeritud ja korrastatud maal Eesti Panga saali seinale.
Väljapaneku koht on oluline ka seepärast et maali süzee ongi maalitud just selles Eesti Panga saalis.
(Foto: Risto Paju)