Linnalooma
näitus Linnamuuseumis
MÄRKUS. Kogu
veebilehte saab tervikuna maha laadida (failikaustas on ca
150 pilti). Iga väikepildi juures on vajalik metainfo: faili
nimi, museaali täielik nimetus, selle aadress MUIS-is.
Väikepildi klikkimisel avaneb MUIS-i üles laaditud
"pisipilt". Juhul kui seal on olemas ka suurem
pilt (näit. TIFF), on väikepildi juures vastav märge.
Museaali andmestik MUIS-is avaneb aadressi
klikkimisel. Kuigi kataloogi uuema nimetusena
soovitatakse kasutada "opendata", on siin aadressides
enamlevinud nimetus "museaalview". |
LOOMAPIDAMINE LINNAS.
Tallinnas on läbi ajaloo peetud hobuseid, veiseid,
lambaid, kitsi ning muidugi sigu, läbi ei saadud ka
kodulindudeta: vanemal ajal kanad-kuked ja haned,
varauusajal lisandus Uuest maailmast pärit kalkun;
pardikasvatus suurt edu ei omanud. Loomapidamine eeldas
spetsiaalseid tingimusi, ruumi ja hooneid: lautu, talle,
varjualuseid. Iseäranis vanema ajal peeti loomi nii palju
kui võimalik väljas karjamaadel,karjatamisperioodi pikkus
oli 5–6 kuud ehk lumest-lumeni. Sellest tulenevalt oli
koduloomadele vajalik suurem vastupanuvõime
ilmastikutingimustele, nad olid väikest kasvu ja sitke
lihaskonnaga.
|
Keskaja
linn
oli iseäranis oma arengu varasel etapil külaga tugevasti
seotud. Esialgu meenutaslinn juba välisilme poolest paljus
küla: puust hooned, enamasti sillutamata viletsad teed ja
tänavad, vabalt ringi liikuvad pudulojused.
Pooltalupoeglik oli linlaste eluviis: põllupidamine,
aiandus ja karjakasvatus etendasid nende majanduslikus
tegevuses tähtsat osa. Kõik eelöeldu kehtib ka keskaja
Tallinna puhul. Laelanike
vajadusi arvestadesTallinna elanikud
astaloleks Salgselt
1348. aastal loovutas Tallinn osa suurest linnasarasest
Toompea linnusele. |
Veel
19. sajandil säilitasid Tallinna eeslinnad oma välisilmes
tuntavat sarnasust keskaja linnaga:
/.../
eeslinnades olid mõned laiad peatänavad, mis olid
sillutamata, nagu arvukad räpased kõrvaltänavadki.
Esimeste puhul võis vaevaga märgata jälgi
nivelleerimissüsteemi algeist; viimaseid ei olnud
inimkäsi iial korrastanud,seda rikkalikumalt oli aga
näha kasulike koduloomade jälgi (G. Sprengfeld.
Kodulinn Reval minu lapsepõlve aastatel). |
|
Buddeus,
Carl Friedrich Christian
Vaade merele
Lasnamäelt; pöördel visand puudega,
AM _ 6876 G 1538, Eesti Ajaloomuuseum SA
https://www.muis.ee/museaalview/2249028
; on saadaval ka suuremad JPG- ja TIFF-failid
|
KARJAMAAD.
Karjamaad
olid tallinlastele endiselt tähtsad 19. sajandil. Nii oli
politseimeistri 1839.aasta aruande järgi Tallinna
eeslinnades karjatamise kohtade all kokku
7 845 826 ruutsülda (1 ruutsüld=4,6 m2)
ning heinamaa all 1 715 734 ruutsülda maad,
samas aedade, suvilate ja õuede all oli 781 850 ruutsülda
(elanikkeoli koos sõjaväelastega oli tola ajal
27 222).
|
Vanemal
ajal
korraldasid Tallinnas karjatamist raehärrade hulgast
määratud karjamaahärrad, kes palkasid karjased,
kasseerisid karjatamisraha ning pidasid linnakarja jaoks
sugupulle. Linna kari koguti väravate juures kokku ja
viidi karjamaale. Oli olemas Karjavärava kari ja Suure
Rannavärava kari. Karjateed Toompealt läbi vanalinna mööda
Suur-Karja tänavat kasutati 1768. aastani, mil raad selle
ärakeelas. Umbes samal ajal suleti üldse Karja värav, mis
restaureeriti ning avati liikluseks 1776. Toompea elanike
loomi aeti seetõttu karjamaale nn Pikasilla kaudu ehk üle
pika puusilla, mis viis Toompealt alla üle vallikraavi. |
|
Tallinna
ümbruse
karjamaadel karjatasid linnaelanikud sajandeid oma loomi.
Linnasisene, rääkimata juba eeslinnade, karjakasvatus
püsis elujõulisena veel 20. sajandialgul.
Karjapidamise
olulisusele linnaelus viitab muuhulgas Karja tänava ja
värava olemasolu Tallinnas alates keskajast. Õigupoolest
on Karja tänav üks vanimaid tänavaid Tallinnas, mille
puhul läks ja jäi käibele juba keskajast peale eestikeelne
nimetus. Karja tänavat kasutati karjateena, mida mööda
aeti Toompea ja all-linna elanike loomi karjamaale.
Karjavärava esisel karjamaal asus ka Karja-allikas, mille
vett kasutati linna karja jootmiseks. Allika äravoolul
olid joogikünad loomadele. 16. sajandil juhiti
Karja-allika vesi spetsiaalsesse veevõtukohta, mis
omakorda sai nimeks Karjakaev.
Suhkruvabrik ja
lehe teisel küljel Karjakaev.
AM _ 6879 G 1541, Eesti Ajaloomuuseum SA,
https://www.muis.ee/museaalview/2518767
- on
saadaval ka suuremad JPG- ja TIFF-failid |
LOOMAD LINNARUUMIS.
1870 Tallinnas sündinud Konstantin Westenberg meenutab,
kuidas tema 1850. aastapaiku Tallinna elama asunud isa
jutu järgi peeti siis igas majas lehmi ja kitsi, kelle
laudaruumid oli õuel. Hommikuti läksid karjad
karjasepasuna
helide saatel linnast välja |
Linnavalitsus
püüdis
loomapidamist kindlatesse raamidesse suruda ning vajadusel
ka piirata. 15. sajandi kodanikumääruse järgi lubati
Tallinnas loomi – nimetatuna sigu ja lehmi – ndel,
3-margase trahvi ähvardusel
1528 nõudis raad, et sigu tohib pidada ainult väljaspool
linna ehitatud sarades. 1555. aasta määrusega lubas raad
linnaelaniku majapidamisse ainult kolme lehma. Tallinnas
on
läbi ajaloo peetud hobuseid, veiseid, lambaid, kitsi ning
muidugi sigu, läbi ei saadud ka kodulindudeta: vanemal
ajal kanad-kuked ja haned, varauusajal lisandus Uuest
maailmast pärit kalkun;
pardikasvatus suurt edu ei omanud. Loomapidamine eeldas
spetsiaalseid tingimusi, ruumi ja hooneid: lautu, talle,
varjualuseid. Iseäranis vanema ajal peeti loomi nii palju
kui võimalik väljas karjamaadel, karjatamisperioodi pikkus
oli 5–6 kuud ehk lumest-lumeni. Sellest tulenevalt oli
koduloomadele vajalik suurem vastupanuvõime
ilmastikutingimustele, nad olid väikest kasvu ja sitke
lihaskonnaga. |
LOOMAPIDAMISE REEGLID.
Iga majapidamine pidi omi loomi kuidagi märgistama,
et neid karja hulgast hõlpsasti ära tunda. Ilmselt tehti
seda linnas nagu külaski, kas looma kaela pandud
peremärgiga märgistatud rangide või kellukeste abil.
Rangidel
oli sigade ja lammaste pidamisel veel praktiline tähendus,
nimelt takistasid need loomal läbi või üle aedade
ronimast-pugemast. |
LOOMAPIDAMISE REEGLID.
Loomad
andsid
iseäranis vanemal ajal linnapildis tugevalt tooni, seda
nii oma kohaloluga kui ka tegevusega. Loomapidamine
vajutas pitseri tallinlaste eluruumile ja elukvaliteedile.
Linnas vabalt ringi jooksvatest loomadest jäi maha haisvat
sõnnikut, sead tuhnisid üles tänavaid ja õuesid, olles
niiviisi eriliseks nuhtluseks. Kalmistule ja kirikuõuele
sissepääsu tuli takistada spetsiaalse tõkendiga, et
iseäranis sead ei pääseks seal kurja tegema. Kärssninad ei
peljanud tungida võõrastesse hoovidesse ja majadesse. Sead
kui kõigesööjad võtsid enda peale inimeste toidujäätmete
likvideerimise. 1528. aasta Tallinna rae määrus nõudis, et
linnaelanike sigade karjatamiseks tuleb ametisse võtta
spetsiaalne karjus. 1530. aastatel anti välja keeld
loomade vabalt pidamise vastu nii linnatänavatel kui ka
väljaspool linnamüüre. Tallinna rae korralduse järgi tuli
linnas vabalt ringi jooksvad pudulojused viia marstalli
ehk linna tööhoovi, kust need alles vastava tasu eest
omanikule tagastati,
näiteks nõuti veise eest 12 killingit ning sea eest 1
veering (9 killingit). Probleemid seapidamise ümber
jätkusid Tallinnas veel hilisematelgi sajanditel.
|
LOOMADE HULK LINNAS.
16.
sajandil
elas Tallinnas hinnanguliselt 7000-8000 inimest, kui
igaüks nendest pidas kasvõi ühte lehma ja muud looma, tegi
see kokku väga suure hulga pudulojuseid. Loomade arv
Tallinnas oli ajas pidevas muutumises, see suurenes või
vähenes eelkõige vastavalt elanike arvule, viimane kõikus
iseäranis tugevalt linna laastanud epideemiate tõttu.
1871. aasta andmete järgi oli Tallinnas koos Toompea ja
eeslinnadega kokku 3647 karilooma. Elanikke oli samal ajal
u 30 000 (koos sõjaväelastega 31269, ilma 29162
elanikku). Selle järgi oli keskeltläbi igal kaheksandal
inimesel üks pudulojus.
Kõige rohkem peeti veiseid (1263), seda oli mõnevõrra
isegi rohkem kui hobuseid (1052). Lambaid (754) kasvatati
rohkem kui sigu (522), väga tagasihoidlikul arvul oli
tallinlastel aga kitsi (56). Linna ja eeslinnade andmete
võrdlus näitab, et 19. sajandi teisel poolel oli
loomapidamine koondunud ülekaalukalt eeslinnadesse, linnas
(ilma Toompeata) sees elutses veidi üle 11% kõigist
pudulojustest. Viimasel juhul pole arvestusse kaasatud
Toompead (293 looma), kuivõrd seda puudutavad arvud on
esitatud koos Toompea eeslinnaga, mis hõlmas Kassisaba
asumi, osa Tõnismäest ja Lilleküla asumi põhjapoolse osa.
Torkab silma, et linnas on peetud sigu kuni viis korda
rohkem kui lambaid, eeslinnades oli selles võrdluses
ülekaal lammastel, keda leidus kõige rohkem
Tondi-Kristiine-Mustamäe-Pelgulinna piirkonnas ehk IV
eeslinnakvartalis; lambaid oli seal isegi rohkem kui
veiseid, samas kõigis teistest eeslinnaosades oli selge
ülekaal just veistel. Üldiselt peeti linna- ja
eeslinnakvartalites sigu lammastega võrreldes rohkem,
ainult IV eeslinnakvartalis ületas lammaste arv rohkem kui
400 võrra sigade oma. Sigu peeti kõige rohkem Tallinna III
eeslinnakvartalis, mis hõlmas Tartu maantee äärseid
piirkondi Kivisilla, Torupilli, Juhkentali, Lasnamäe
lõuna- ja edelaosa, Sõjamäe.nnatingimustes oli siga mugavam pidada
kui veiseid, samuti polnud linnaelanikel erilist vajadust
veiste kui tööloomade järele, sest põlluharimine ei olnud
nende elatusala. Teisest küljest andis veis jällegi piima,
liha ja nahka ning teda oli seetõttu tulusam pidada.
Lambad andsid lisaks lihale ja nahale ka olulist toorainet
villa.
|
????????????
|
TLM lambarauad /-käärid :
https://www.muis.ee/museaalview/1696731
;
Muuseumikogu |
arheoloogia |
Number |
TLM _ 5737:1194 A
2:1194 |
Nimetus |
Lambarauad |
Hinnang
museaali kultuuriväärtuse kohta |
|
Olemus |
arheoloogiline
leid |
Originaal |
originaal |
Leiuliik-arheoloogia |
leiuliik:
arheoloogiline kaevamine |
Kollektsioon |
Toompea 1952.
aasta arheoloogilised kaevamised |
Seisund |
määramata |
|
?????????
|
https://www.muis.ee/museaalview/2454622
Muuseumikogu |
kultuurilooline
kogu |
Number |
TLM _ 12933:1 KA
3250 |
Nimetus |
Lambarauad
|
Hinnang
museaali kultuuriväärtuse kohta |
|
Olemus |
käärid |
Dateering |
arvatav aeg .1900
- 1910 |
Originaal |
originaal |
Seisund |
rahuldav |
Eraldatavad osad |
- Materjal raud
- Mõõdud pikkus:
32.7 cm
|
|
KARILOOMADE arvu kohta
Tallinnas pärineb statistiline andmestik alles uusajast.
Vanemal aja loomade arvu üle täpset arvestust ei peetud,
kirjalikest allikatest võib leida vaid juhuslikke teateid
loomade arvu kohta mõnes konkreetses majapidamises.
Selliste andmete põhjal üldistuste tegemine on aga
riskantne ja keeruline. Linnaelanikul oli mõistagi vähem
pudulojuseid kui talus või mõisas, sest tema peamised
tegevusalad olid käsitöö ja kaubandus, mitte
põllumajandus, mis ei tähenda, et linlase kari tingimata
ainult paari loomaga piirdus. Näiteks kuulus 16. sajandi
keskpaiku Tallinna eestlasest kalurile Mattyß´ele, kes oli
vaene mees ja „elas peost suhu”, 7 siga, lisaks veel 3
hobust, 2 lehma ja 2 härga.Sotsiaalselt prestiižsemat voorimehe
ametit pidanud Bertold Redikest’i loomakari koosnes 4
seast, 5 põrsast, 3 hobusest ja 1 lehmast.Tallinna kodaniku Hans Oldenhouel´i
majapidamises peeti 1530. aastal 2 siga, 6 lehma, 3
vasikat ja ühte hobust. 1542 oli Herman Dusteri
majapidamises 1 hobune ja 3 lehma, 1543 Jacob Schomakeril
4 lehma, 1 hobune ja mõned sead, 1549 oli Clawes
Schriuer’i vara hulgas 1 hobune, 3 lehma, 2 vasikat ja 2
lammast. Samas esines ka seda, et Tallinna kodaniku
pudulojused olid maal mõne talupoja kasvatada. Näiteks
1550 oli Tallinna kodanikul Heinrich Klenkeril maal Kitze
Mathiase juures üks mära varsaga, 2 lehma, 3 utte, 2
kitse, mujal oli tal veel 3 mära, 1 härg ja 6 noort veist,
linnas oli tal 2 hobust ja 1 lehm. Tallinna kuulsal
sõjakangelasel Ivo Schenkenbergil oli samuti hulk loomi
maale viidud, linnas oli tal laudas kaks lehma, kaks lehma
oli viidud Kuusalu lähedale Vehesu Hannuse ning kolmas
tolle vennapoja juurde; pull oli
Lelleveres Rapla kihelkonnas, emis ja noor kult Alliku
külas Harku vallas Pilli-nimelise naise juures. Schenkenbergi
puhul
võis loomade maale viimises rolli mängida sõjaaeg. Ivo
vennal Christofferil oli samuti mitu karilooma – 3 härga,
2 lehma, 2 lammast -, mis olid teiste juures hoiul, osalt
pandina.
Mõnevõrra
ebakindlamaid
arve loomapidamise kohta Tallinnas pakub 1839. aasta
politseimeistri aruanne. Nimelt sisaldab see andmeid
nimetatud aasta jooksul Tallinnas toiduks tapetud
loomadest. Selle järgi tõurastati isiklikuks tarbeks
elanike (neid oli linnas koos sõjaväelastega
27 222) endi poolt lehmi ja härgi 2000 ning
lihunike poolt 2100, lambaid 2300 ning vasikaid 3000.
Kokku tapeti nendel andmetel 9400 looma. Ilmselt ei saa
neid andmeid pidada lõplikeks, sest näiteks sigu ei
mainita üldse, ent vaevalt sai linn sigadest tühi olla.
Politseimeistri aruande järgi toodi talvisel ajal
kõnealusel aastal ümbruskonnast linna külmunud sealiha,
mida võis olla umbes 3500 puuda ehk umbes 57 tonni ja 33
kilogrammi. Isegi kui kõik toiduks tapetud loomad ei
pärinenud tallinlaste majapidamistest, vaid osteti osalt
ka talupoegadelt, tundub ometi tõenäoline, et 19.
sajandi esimesel poolel oli loomapidamise osatähtsus
linnaelus ning pudulojuste arv linnas tunduvalt ehk isegi mitu korda suurem
kui sajandi lõpul. Näiteks loomapidamise tähtsuse
taandumisest on 1924 Nõmme alevivalitsuse kogutud andmed
loomade arvu kohta, 14 majapidamises peeti kokku 18
veist, 6 lammast, 7 siga
ning 8 hobust, kusjuures kahes majapidamises ei
olnud ühtegi pudulojust (TLA.184.1.133).
|
KODULINDUDE pidamise
kohta Tallinnas ei leidu pea mingeid arvandmeid. Uusaja
statistika silmis olid kanad ja kuked liiga tähtsusetud,
et neid aruannetes kajastada. Ka kesk- ja varauusaja
Tallinna kodanike varaloendid, kus mõnikord võib küll
leida andmeid pudulojuste kohta, ei sisalda infot
kodulindude olemasolust. Väärib märkimist, et erinevalt
Tallinna keskaegsest linnaõigusest leidsid kodulinnud Riia
linnaõiguses äramärkimist, nimelt sätestas see, et hane
või kana vargus kvalifitseerub nn väikeseks varguseks,
mille eest veel kaela kallale ei mindud. Samas pole
kahtlust, et neid linnas peeti. Huvipakkuv teade pärineb
Tallinna trahvihärrade arveraamatust, mille järgi sõid
1543. aasta hilissuvel nelja kodaniku sulased karjakoplis
kanu, neid ilmselt kohapeal küpsetades, meeste süütu
kulinaarne ettevõtmine päädis aga ülisoolase trahviga a 10
marka, kuigi vaevalt küündimatute kulinaarsete saavutuste
eest. Huvipakkuv on kodulinnukasvatusega seoses Tallinna
linnale kuulunud Rae mõisa varauusaegne arvepidamine.
Sellest nähtub, et talupojad tõid raele andamiks mune
(1680. aastatel ühelt talult ca 5-30) ja kanu (1680.
aastatel ühelt talult ca 3-9), ent sellele lisaks lasi
Tallinna raad Rae mõisas kasvatada kodulinde, mille
sortiment, hulk, sh kohati eraldi isas- ja emaslindude
ning tibude arv, kajastub arvepidamises. Näiteks
1687.-1688. majandusaastal arvestati Rae linnamõisas kokku
48 hane ja 51 kalkunit
ning parte 19. 1708 oli 18 vana hane ja 27 tibu,
3 isast kalkunit, 8 emaslindu ning 34 kalkunipoega.
|
Millised nägid kesk- ja
varauusaja koduloomad välja võrreldes tänapäevastega,
selle kohta pakub infot arheoloogiline leiuaines.
Arheoloogia andmetel olid veised vanal ajal suhteliselt
väikest kasvu (turjakõrgus 100–120 cm) ja lühikeste
sarvedega. Tallinna Jaani seegi vakuraamatu (1435–1507)
andmetel kasvatati ruskeid, ruskekirjusid ja
mustakirjusid, musti ning valgeid veiseid. Sihipärast kariloomade tõuaretust vanal
ajal veel ei toimunud. Tõuaretus sai võimalikuks alles
pidamistingimuste tunduvat paranemist, Põhja-Euroopa
alates 17.-18. sajandist, kuni selle ajani võib rääkida
geograafilistest tõugudest, mis allusid tugevasti
looduslikule valikule. Näiteks olid Eesti lammaste
populatsioonid tekkinud läänepoolsete nn karvalammaste
ristumisel idapoolsete nn villalammastega. Linnaski püüti
kariloomade sigivust kontrollida, neid kastreeriti, mingil
määral tegeldi ka „tõuparandusega“. Tallinna linnale
kuulunud Rae mõisa 17. sajandi arvepidamine toob muuhulgas
ilmsiks sellise tegevuse soovimatuid tagajärgi, näiteks
põrsaste suremist pärast nende kastreerimist. Vana aja
kastreerimisvõtted olid sageli julmad ja tarumeerivad.
|
|
Baltisaksa
kunstniku
C. Buddeuse joonistuste järgi olid 19. sajandi algul
Tallinna veised punased, punase-valgekirjud või valged ja
suurte sarvedega
Sarnandes eelkõige tänapäevase eesti punase tõuga, kuivõrd
eesti maatõugu veis on valkjaspunast, harva ka punast
värvi, ent nudipäine.
Koplilahe rand (TLM _ 9244:3 G 862);
Tallinna Linnamuuseum; TLM_9244_3G862_1_pisipilt.jpg
https://www.muis.ee/museaalview/1196594
;
Kopli rand (EKM j 190:34 G 2257);
Eesti Kunstimuuseum SA;
EKM00190_34G2257_Buddeus_Kopli_rand_ASC0304.jpg
https://www.muis.ee/museaalview/1211678
;
Vaade suhkruvabrikule ja merele (AM _ 13797 G 7052);
Eesti Ajaloomuuseum SA; AM13797G7052_pisipilt.jpg
https://www.muis.ee/museaalview/2308134;
Tallinna vaade suhkruvabriku teelt. (TLM _ 7608 G 701);
Tallinna Linnamuuseum; TLM_7608G701_1_pisipilt.jpg
https://www.muis.ee/museaalview/1196193
|
|
Arheoloogia
andmetel olid Eesti lambad keskajal 60-sentimeetrise
turjakõrgusega, emasloomad oli valdavalt nudipäised, ent
esines ka üksikuid sarvedega isendeid, jäärad seevastu
olid suurte ja tugevate sarvedega.
Soku ja lamba pea
(EKM j 6942 G 6960);
Eesti Kunstimuuseum SA;
EKMj06942_G06960_Reutern_G_W_von_Soku_ja_lamba_pea_DSC6153_pisipilt.jpg
https://www.muis.ee/museaalview/1496239 |
|
Tallinnast
on leitud kaks neljasarvelise lamba koljut, üks nendest
13.-14. sajandist. Neljasarveliste lammaste koljusid on
saadud Rootsi kiviaja asulatest, samuti esineb neid
keskaja linnade luumaterjali hulgas. Nii on võimalik, et
Tallinna leidude puhul oli tegu Rootsist sisse toodud
loomadega, samas pole välistatud, et kohalikel lammastel
oli tekkinud mutatsioon. |
PROBLEEMID LOOMAPIDAMISEST.
Loomapidamine
tekitas linnas mitmesuguseid probleeme, eelkõige jäätmeid
ja hügieeni puudutavaid, ent ka turvalisusega seotuid.
Juba Tallinnas kehtinud Lübecki õiguse 1282. aasta koodeks
tegeles nende probleemidega. Nii keelas linnaõigus ehitada
sealautu kirikaiale ja tänavale lähemale kui 5 jalga (u
1,5 m) ning naabrist pidid need jääma vähemalt 3 jala
kaugusele (u 90 cm). Samas olid seasulud Tallinnas tehtud
kohati lausa tänavale. 15. sajandi algul käskis raad need
heakorra parandamiseks kaheksa päeva jooksul maha
lammutada. Juhul kui korraldusele ei allutud, lasi raad
need ise lammutada ning keelas edaspidi uusi ehitada.
Majaõuedes asuvatest lautadest pärineva loomasõnniku
linnast väljatoimetamise eest pidi iga tallinlane ise
hoolitsema. 15. sajandi alguse raemäärus nägi ette, et
sõnniku pidi igaüks viima oma aeda, tänavale oli
trahviähvardusel keelatud seda loopida. Heakorra probleeme
linnas tekitas ka loomade söötmine. Veel u. 1880 anti
Tallinnas välja kolmes keelnes korraldus (plakat), mis
keelas linnatänavatel hobuseid ja kariloomi sööta
(TLA.230.11.654)
Lihtrahva
teadlikkus
hügieenist ei olnud veel uusajalgi kuigi kõrge. Sellest
annab tunnistust suhtumine vee puhtusesse. Näiteks
Härjapea jõge, mille vett kasutati joogiks, reostasid
selle ääres paiknenud töökojad, sinna juhiti heitvesi;
1884 kaebasid elanikud, et Härjapea jõe vett
reostatavat, kuna Liivaoru veski juures ujutati
hobuseid. 1882 leiti järelevalve käigus, et Karja-allika
lähedale oli kokku voolanud roiskvett, allika kaldal
asus hobusetall ja veidi eemal käimlad. Ülemiste järve
juures olid karjamaad, loomad käisid suvel palavaga
järves ning tegid sinna mustust, voorimehed ujutasid
seal oma hobuseid, ent vees käisid ka inimesed.
|
Linnaloomadki
ei
olnud kaitstud haiguste ja taudide, samuti muude ohtude
eest. Tallinna linnale kuulunud Rae mõisa 17. sajandi
arvepidamises on teateid huntide murtud pudulojustest,
kuid ka rästiku salvamise tagajärjel surnud lambast.
Küllap tuli selliseid juhtumeid ette ka linnaelanike
karjaga. Loomade haigustest pole palju teada,
osteoloogilsed uurimused näitavad veistel vanusega ja
raske tööga tekkinud liigesehaigusi. Tallinna lihunike
skraas mainitakse tangus sealiha, mida põhjustab
parasitaarhaiguse tagajärjel tekkinud
lihasetsüstitserkoos. Esines kogu Eestit räsinud
loomataude ning vaevalt käisid need mööda ka linnakarjast.
Näiteks 18. sajandi keskel tabas Eestit suur loomataud,
milles sai hukka metsloomi (nt põtru). Linnas elanud
kariloomadele said saatuslikuks muudki rasked ajad, nagu sõda, katk, nälg. Võib ainult ette
kujutada, mida tähendas loomapidamise seisukohalt, kui
linna laastanud katku tõttu suri valdav osa linnaelanikest
ning polnud enam peremehi, kes loomade eest hoolt
kandnuks. |
LOOMSED
SAADUSED.
Tallinna
ajaloo varasel perioodil omas enamik linlasi mõnda looma,
tegeles nende eest hoolitsemise või loomapidamissaaduste
hankimise ja töötlemisega, seega igapäevaselt puutusid
kõik linlased kas vähem või rohkem otseselt loomadega
kokku. Paljud ametid olid seotud loomadega või
loomapidamissaadustega: voorimehed kasutasid kaubaveol
hobuseid, loomanahkade töötlemisega tegelesid parkalid,
need olid tähtsaks tooraineks kingseppadele, vööseppadele,
sadul- ja rihmseppade, raamatuköitjatele jne, kuivõrd
nahka kasutati nii rõivaste, jalavarjude, aksessuaaride
kui ka mööbli valmistamisel. Veel enam, enne paberi
laialdast kasutuselevõttu kirjutati pärgamendile ehk
eriliselt töödeldud (mitte pargitud) õhukesele loomanahale
(vasika-, kitse- või lambanahk). Märkimata ei saa ka
jätta, et jõukad linnakodanikud puhkasid juba keskajast
peale oma päevast väsimust välja sulemadratsitel.
Varauusaja
lõpul
hakkas jõudsamalt arenema piimandus.
1780. aasta kaardi peale on Viljandi maantee algusesse,
praeguse Järve Selveri juurde märgitud Holländerey,
mis tollases kõnepruugis tähendas juustukoda. Suurem
piimatoodete töötlemine Tallinna lähiümbruses jääb 19.
sajandi II poolde nagu ka mujal Eestis, kuid ka 19.
sajandi I poolel võib sageli leida ajalehtedest
kuulutusi hea kodumaise juustu müügi kohta.
|
LINNAELANIKE
LOOMADELT tulnud saadused kulusid tallinlastel ära
isiklikus majapidamises, aga neid sai ka maha müüa. See
oli sajandeid käibinud praktika. Veel Esimesel
Iseseisvusajal tavatseti inimestelt kokku osta nii
loomanahku, seaharjaseid, hobuse lakast ja sabast jõhe,
lambasoolikaid jm. Loomapidamissaadustega või loomsest
toorainest valmistatud kaubaartiklitega tegelenud
meistritest, töökodadest ja ärisidest Tallinnas annavad
hea ülevaate 1871. aasta rahvaloendusega seoses kogutud
andmed. Nendest ilmneb loomapidamissaadusi toorainena
kasutanud peamiste meistrite ja töökodade arv Tallinnas: |
AMET
|
ARV
|
Lihunikud
ja vorstitegijad
|
17
|
Kingsepad
|
45
|
Köösnerid
|
5
|
Kindategijad
|
4
|
Parkalid
|
2
|
Sadulsepad
|
7
|
Raamatuköitjad
|
5
|
Villakraasimise
töökoda
|
1
|
Harjakaupade
vabrikant
|
1
|
Kübarsepad
ja kübarategijad
|
9
|
Peale
selle
tegutses linnas 24 lihaputkat, 4 vorstiputkat, 2
piimaputkat, 2 juustu või muude toiduainete putkat, 6
villaäri.
Mõistagi
ei tulnud tooraine nende
töökodade jaoks kodanike majapidamisest, ehkki mingi
panus seal oli kindlasti ka tallinlastelt.
|
KAUPLEMINE ELUSLOOMADEGA
Läbi ajaloo kaubeldi
Tallinnas mitte ainult loomapidamissaadustega vaid ka
elusloomadega. See oli veel 19. sajandil tavaline: Meie
septembri niiskekülmadel lõpupäevadel peeti siis ja
peetakse nüüdki veel Karja värava ees looma- ja
kraamilauta, mis aga meie noorte silmis erilist
poolehoidu ei leidnud. Kraamilaada nimetus oli siinkohal
põhjendamatu. Vaadati, vahetati ja müüdi vaid sarvloomi
ning hobuseid õlgkaunistustega peas. (G.
Sprengfeld. Kodulinn Reval minu lapsepõlve aastatel).
20. sajandil, kui loomapidamine oma majapidamises hakkas
Tallinnas tasapisi minevikku vajuma, jõudsid pudulojused
linna põllumajandusnäitustega seoses.
|
LIHUNIKUD.
Loomadega puutusid igapäevaselt ja otseselt kokku Tallinna lihunikud, kelle
ametiks oli linlaste liha ja lihasaadustega varustamine.
Tegu oli ühe vanima ametiga linnas, oma skraa said nad
juba 1394. Linnas
otse tänaval keegi loomi tappa ei tohtinud, selle keelu
väljaandmisel peeti silmas eelkõige tavalisi
linnaelanikke. Lihunike tarvis tapeti loomi tapamajas või
-hoovis. Oma tarbeks võis lihunik tappa siiski 1-2 lammast
nädalas, suurema arvu korral pidi tõurastamine toimuma
tapamajas. Tõnismäel Püha Antoniuse kiriku (kabeli)
lähedal oli selleks otstarbeks puutaraga piiratud maa-ala.
1515. aastal ehitati puutara asemele kiviaed, sest talvel
harrastasid vaesed inimesed puutara küttepuudeks
lammutada. 1635. aasta raekorraldusega lubati ehitada
tapahoov Suure-Rannavärava ette, linnakraavist merre
suubuvale väljavoolukanalile, et selle kaudu pääseks
roiskvesi merre. Tõenäoliselt olid keskajal Tallinnas
tsunftivälised ametimehed, kelle tööks oli loomade
tapmine, nad tegutsesid tapahoovis, aga käisid ka linnas
kodanike rae ja gildide tellimusi täitmas. Lauagild
näiteks maksis kahele mehele, kes vaestele jagatava värske
liha tarvis loomi tapsid ja liha tükeldasid. töötlemiseks
Tallinna kodanikumääruse järgi võis l Elusloomade edasimüümine polnud
lihunikele lubatud.Linnakodanike
huvidest
lähtuvalt kohustati lihunikke ostma loomi esmalt
linnakarjaste käest. Maale võis kokku ostma minna tsunfti
eriloal. Mihklipäevani oli keelatud osta kariloomi Rootsi
ja Soome laevadelt. Lihunike arv linnas kõikus 12-30
piires. |
Tallinna
Lihunike skraas kehtestatud nõudmiste järgi ei kõlvanud
müügiks verine ega sinine liha. Jaani- ja
mihklipäeva vahelisel ajal pidi liha kahe päeva jooksul
müüdud saama, vastasel korral saadeti see Pühavaimu seeki.
Kui tapamajja oli jõudnud murtud jalgadega loom, siis ei
tohtinud seda müügiks tappa ning kahju pidi kandma
lihunik. See punkt püüdis seista vastu loomade halvale
kohtlemisele lihunike poolt.
15. sajandi rupskiturgu, mille puhastamise eest seisis hea Tallinna
raad.
Tallinna
rae trahvihärrade arveraamatus jääb ebakvaliteetse lihaga
kauplemise eest karistatud lihunikke vähe silma. Üks
selliseid oli 1556. aastal lihunik Mattias Koene, kes müüs
riknenud liha ja pidi maksma trahvi 2 marka. 1568 müüs
Hans Hane aga lehmaliha härjaliha pähe. Küll on aga
lihunikke karistatud korduvalt seepärast, et nad müüsid
liha kallimalt, kui raad oli lubanud.nii
veel,, kuivatatud
keeled, (sea)pekk,
praeliha |
NAHAKAUBANDUS.
Loomanahad
olid Tallinnale ka oluliseks kaubaartikliks. Iseäranis
keskajal veeti Tallinna kaudu Lääne-Euroopa turule suures
koguses Vene karusnahku. Näiteks 1368 veeti Tallinnast
välja 75 000-80 000 karusnahka. Varauusajal nende
osatähtsus vähenes oluliselt, peamiselt oli siis vaid tegu
Vene oravanahkadega. Veise-, kitse- ja sokunahad olid
kohalikku päritolu või Venemaalt toodud. Veise- ja
sokunahku kaubastati kümnekaupa ehk dekkerites,
vasikanahku sajakaupa. Varauusajal veeti Tallinnast
parknahkadest välja härja-, lehma-, hobuse, põdra-, kitse-
ja lambanahku. Juhtnahad olid peamiselt pärit Venest.
Keskaja tallinlaste varaloendid näitavad, et loomanahad
kuulusid sageli majapidamises leidunud vara hulka. Kas
tegu oli kokku ostetud nahkade või ka enda majapidamise
saadustega, enamasti ei selgu. Näiteks 1550 Bartelt Kulle
vara hulgas leidunud 3 härja ja 4 lehmanahka võisid
pärineda tema enda majapidamisest.
|
NAHA
TÖÖTLEMINE.
Tähtis materjal kehakatete valmistamisel oli nahk. See
seletab nahaerialal töötavate meistrite suhtelist rohkust
keskaja linnas. Naha parkimisega tegelesid parkalid,
samuti kingsepad. 1360 keelati Tallinnas nahaparkimine
turuplatsil. Heakorra tagamist silmas pidades püüdis raad
kõik ebameeldivaid jäätmeid tekitavad ametid linnast välja
eeslinna alale tõrjuda. Tallinnast on esimesed teated
parkkojast 1353. aastast. Hiliskesk- ja varauusaja algul
hakkasid Liivimaa linnades tegutsema seemisnaha- ehk
valgeparkalid. Tallinnast on esimesed teated
seemisnahaparkalist 1436. aastast. Varasemast enam
diferentseerus parkalite eriala 18. sajandil, kui
Tallinnas oli lausa neli parkalite tsunfti: valgeparkalid,
koorparkalid, korduanimeistrid ning Reini seemis- ja
valgeparkalid. Loomanahkadega tegelesid otseselt ka
köösnerid ja kasuksepad. Köösneritöö hulka kuulus
metslooma, nagu rebase-, hundi-, ilvese-, orava- jms naha
parkimine ja sellest karusnahatoodete valmistamine.
Lambanaha parkimine ja talurahvakasukate õmblemine jäi
varauusajast kasukseppadele ja talurahvarätsepatele. 1453.
aasta skraa järgi kuulus kõigi Tallinna köösnerite
meistritöö hulka linnastiilis lambanahkse naistekasuka
valmistamine. Ajas nõudmised palju ei muutunud, nii nõudis
1709. aasta skraa saksa või lüübeki lambanahkadest
puhvidega naistekasuka õmblemist. |
|
PARKALID.
Rippsilt,
Tallinna parkalite tsunfti, C.F.Malm (TLM _ 4293 KA
576/V);
Tallinna Linnamuuseum; TLM_4293KA576-V_1_pisipilt.jpg
https://www.muis.ee/museaalview/1197571
Rippsilt, Tallinna
parkalite ameti, Ch.G.Helmich (TLM _ 4294 KA 577/V);
Tallinna Linnamuuseum; TLM_4294KA577-V_1_pisipilt.jpg
https://www.muis.ee/museaalview/1204212
Rippsilt, Tallinna parkalite ameti, G.D.Steinberg
(TLM _ 4298 KA 581/V);
Tallinna Linnamuuseum; TLM_4298KA581-V_1_pisipilt.jpg
https://www.muis.ee/museaalview/1204153
|
|
Rippsilt,
Tallinna parkalite ameti, G.A.Fagerström (TLM _ 4296
KA 579/V);
Tallinna Linnamuuseum;
TLM_4296KA579-V_1_pisipilt.jpg
https://www.muis.ee/museaalview/1204132
;
Rippsilt Hans
Hoppe (TLM _ 4404:5 KA/V);
Tallinna Linnamuuseum;
tlm_4404_5ka_st_EDF0099__pisipilt.jpg
https://www.muis.ee/museaalview/2913861
;
Rippsilt, Tallinna
parkalite ameti, G.D.Steinberg (TLM _ 4298 KA 581/V);
Tallinna Linnamuuseum; TLM_4298KA581-V_1_pisipilt.jpg
https://www.muis.ee/museaalview/1204231
|
KARUSNAHK.
Kõige
liigirikkam
„loomaaed“ on läbi ajaloo näidanud end tallinlaste
garderoobis. Nagu kirjutab kroonik Balthasar Russow:
Kõrgema seisuse rahval oli seljas ilvese-, leopardi-
ja nugisenahkadega, lihtsatel aga hundi-, kärbi- ja
rebasenahaga vooderdatud kuued. Varaloenditest ja
muudest dokumentidest tuleb esile veel orava-,
metskitse-, saarma-, naaritsa-, soobli-, nirginahast
valmistatud või kaunistatud rõivaid. Vististi kasutati
isegi kassinahka, näiteks kuulus ühele Tallinna
kodanikule musta kassi nahaga vooderdatud mustast
kartekist krae. Laialt leivund olid seemisnahast
rõivaesemed — ülerõivad, vammused, püksid, kindad jm.
Karusnahast tehti lisaks rõivastele ka tekke, näiteks
esines hundinahast tekke. Kui karvamütse tegid
köösnerid, siis vildist peakatteid jälle kübarsepad. 17.
sajandi skraa järgi nõuti Tallinna kübarseppadelt, et
nad oskaks valmistada kopra või biisamroti karvadest
viltkübarat (kastorkübarat), poola vildist kübarat,
kaamelivillast ja kohalikust maavillasest tehtud
kübarat. 1811. aasta skraas mainitakse kastorkübarat,
küüliku karvadest mütsi, samuti flaami villasest, poola
lambavillast ja kohalikust maavillast mütsi. |
LOOMAD TOIDULAUAL.
Kas
oma
majapidamisest pärit või turult ostetud liha- ja
piimasaadused olid läbi ajaloo tallinlaste toidulaual
tähtsal kohal. Liha kui toiduainet hinnati kõrgelt, seda
nii maitseomaduste, kasulikkuse kui ka prestiiži tõttu.
Rasvasuse poolest armastati sealiha, delikatessiks ja
luksuseks oli metsloomaliha. Seevastu soolaliha oli
igapäevane ja/või lihtrahva toit. Näiteks Tallinna Jaani
seegi 17. sajandi keskpaigast pärit menüü järgi pakuti
seegielanikele neljapäeviti soolalihaga keedetud herneid.
Keskajal ja hiljem oli Tallinnas tavaks suurteks
pidusööminguteks, nt gildijootudeks, osta sageli terve
härg, millest valmistati moorpraadi, just see püsis
sajandeid traditsioonilise liharoana pidulaual. Ent
olulisel kohal pidumenüüs olid veel seasink, suitsuvorst
ja loomakeeled, nii nägid Tallinna 16. sajandi esimese
poole luksusmäärused ette serveerida neid pidusöömingul
eelroa ja prae järel. Tallinna keskaegseil pidusööminguil
armastati pakkuda ka lambapraadi, näiteks 1547 varus raad
Tallinna komtuuri kostitamiseks kokku 9 lammast,
kohioinast ja talle. Väga levinud oli kodulinnuliha
serveerimine pidulaual, nii tehti toiduks Tallinna
komtuuri kostituseks 1547. aastal 109 kana ja 6 kabunat
ehk kohikukke. Väo küla talupojad varustasid keskajal
Tallinna raadi hinge- ja mardipäeva hanedega. Seejuures
vajas raad hingepäevaks 25-40 hane, mardipäevaks vähem.
Munad oli olulised nii iseseisva toiduna kui ka
toiduvalmistamisel.
Keskajal
piiras
liha- ja piimatoitude tarvitamist paast, mida oli ligi
kolmandik aastast. Lihasöömise keeld mõjutas ka liha ja
lihatoodetega kauplemist, kõige ulatuslikum mõju oli
selles osas 40-päevasel Suurel paastul kevadel. Alles
iega oli süüa
|
Keskajal
oli
laialt levinud seajalgade söömine, need seejuures pidulaua
tähtsad komponendid. Näiteks 1427. aastal osteti Tallinna
rae jõulupeoks 54 ning 1428. aasta vastlapeoks 24
seajalga. Kuid neid on raehärrad söönud ka hingedepäeval
ning ühel uusaastapäevale järgnenud (pühapäeval pärast
uusaastat) söömaaegadest. 16. sajandil pole Tallinna rae
vastla- ja jõulupeoks seajalgu enam ostetud, kuid päris
ära need pidulaualt ei kadunud. Väo küla talupojad tõid
neid veel 16. sajandi keskel Tallinna raehärradega koos
peetud vakupeoks, iga talupere kolm jalga.
Tunnistuseks
liha
kui toiduaine väärtustamisest on muuhulgas keskajal
juurdunud tava, et Tallinna raad kindlustas
raeteenritele igal aastal raha veise-, sea- ja haneprae
jaoks. See söömaja korraldamiseks jagatud taskuraha ei
olnud sugugi sümboolne, nt haneraha jagati 1516. aastal
7 killingit, kuigi hane võis kätte saada 5 killingi
eest.
Toiduks tarvitatud liha kvaliteeti püüti mitmel
viisil mõjutada. Nii söödi noorloomade - piimapõrsaste,
tallede, vasikate, kodulinnu poegade – õrna liha;
tavalisest mahlasem ja maitsvam oli ,
Tallinna ates
esinevadhärgadest,
annetasid
kinkima
ühe
.
Nuumata tavatseti loomi võimalusel odraga, nagu muuseas
ilmneb Rae linnamõisa 17. sajandi arvepidamisest.
|
ANDAM, KINGITUS.
Läbi
Tallinna pika ajaloo on mitmesugused loomad teeninud ka
andami, töötasu või kingituse ülesannet. Keskajal oli
nuumatud siga oli möldrite tavaline andam, nii pidi Väo
küla mölder vastavalt 1550. aastast pärit kokkuleppele
andma kahele Tallinna rae vöörmündrile kummalegi ühe
nuumatud sea aastas. Jaani seegi kodukord u aastast 1448:
Samuti, kes toob
haige sisse, see peab haigetele andma ühe vaadi õlu ja
ühe lamba ja igale haigele 3 ööri peo peale ja igaühele
ühe timpsaia /.../. seakitse, mis kohe ka praeks valmistati
ning peene veiniga alla loputati. 1536. aastal Tallinnas
ordumeistri vastuvõtu puhul korraldatud suurejoonelisel
võõruspeol oli linna kingituseks isandale uhke hirv. Rae
arveraamatute järgi saadeti 1479 Saksa Ordu kõrgmeistrile
kingiks hinnaline hobune ning 1489 Lübeckist ostetud neli
kobrast Taani kuningale.
|
METSLOOMA- ehk
ULUKILIHA jõudis jõukate kodanike
toidulauale kui jahisaak, kusagilt linna lihaletist seda
osta ei saanud. Ulukiliha oli luksus ning kuulus peamiselt
aadlike menüüsse, kuivõrd jaht oli nende seisuse eesõigus.
Harva pakuti ulukiliha linnakodanike söömapidudel, pole
küll teada, et Eesti linnades oleks metsloomaliha söömine
otse keelatud olnud, nagu oli mõnel pool Saksa linnades,
kuid linnas oli ulukiliha keeruline ja kulukas hankida.
Teadaolevalt on pidusöökideks varutud metssealiha. 15.
sajandil laskis Tallinna raad valmistada (mets)kuldipraadi
hingedepäeva söömapeoks, 1536. aastal aga Liivimaa
ordumeistri auks korraldatud vastuvõtuks. Pole välistatud,
et kuldiliha söömisel esivanemate austamise pühal, s.o
hingedepäeval, oli ka mingi rituaalne tähendus.
Metslindude valmistamine
piduroaks oli Tallinnas levinud juba alates
keskajast.
|
PIIMANDUS.
Peamiselt
lehmadelt,
vähesel määral kitsedelt saadud piima kasutasid
tallinlased oma majapidamises, ent tegeldi ka müügiga.
Piimasaadustest oli väga oluline või, mis läks hästi
kaubaks.
Igapäevaselt tarvitati palju hapupiima. 19. sajandi
ajalehes „Revalsche Wöchentliche Nachrichten“ leidub
kuulutusi hapupiima, hapukoore ja või müügiks pakkumise
kohta, rõõsk piim tuli ette tellida. 18. sajandi teisel
poolel võeti mitmel pool Eestis tööle Hollandi
juustumeistreid. Nii näiteks Tallinna ümbruse kaardil
1780. aastast on näha Viljandi maantee algusesse, praeguse
Järve Selveri juurde märgituna Holländerey
ehk juustukoda. Piim selle töökoja jaoks saadi ümbruskonna
karja toodangust. 1855. aasta ajakirjas Inland ilmunud
artiklis väidetakse, et ühele õigele liivimaalasele on
koor elutähtis rekvisiit. Koort pandi kohvi
ja tee peale, vajadusel asendati see kättesaadavama
lahtiklopitud munakollasega. |
KESKAJA PIDUSÖÖMINGUT
võib vaadelda kui terviklikku kunstiteost, millega
võõrustaja püüdis pakkuda külalistele mitmesuguseid
elamusi, nii kulinaarseid kui ka visuaalseid jms.
Loomadel-lindudel oli selles tähtis roll. Esmalt olid
menüü kandva eriliste retseptide järgi valmistatud
lihatoidud, üldse liha lai valik, lisaks koduloomadele ka
ulukiliha. Eliidi pidusöömingute kõrghetk – nn
üllatusroog,
eelistati tagasihoidlikumat, vaoshoitumat varianti,
näiteks
Viimase ülekuldamise eest maksis raad maalrile, nii et
tegu võis olla ka ehtsa kullaga ülevõõpamisega.
Laugildi jootudeks on muretsetud nii luiki
kui ka sookurgi. 1556 osteti Lauagildi pidusööminguks 1
jänes, 3 luike ja 2 sookurge. Kuna ka luiged oli keskaja
Euroopas armastatud lauakaunistuseks, siis võib arvata, et
sel otstarbel kasutati neid ka Lauagildi jootudel.
|
Tallinlased
mõistsid
mets- ja laululinde siiski ka enamaks pidada kui pelgalt
kõhutäiteks, sellest annab tunnistust linnupuuride
olemasolu vara hulgas: 1586 Jasper Ryeril, 1733 kaupmees
Habbenil kaks kanaarilindu. Ilmselt peeti Tallinnas nagu
Saksa linnadeski peamiselt just kanaarilinde ja
papagoisid.
Tallinna
raad
on keskajal pakkunud suurematel võõruspidudel samuti
jänesepraadi, aga ka põldpüüsid, eriliseks hõrgutiseks
olid piibrisabad. Metslinnud ja väiksemad ulukid olid ka
hilisematel sajanditel Tallinna eliidi pidulaual
armastatud. Näiteks Tallinna rae toomapäeva tähistamise
söömapeol 1725. aastal on lisaks härjalihale ja -keeltele
ning kalkunile pakutud jänese- ja tedrepraadi. Tedred,
põldpüüd, metspardid, jänesed ja metskitsed on esindatud
1920.-1930. aastatel Eesti valitsuse korraldanud
diplomaatilistel pidusöökidel. Näiteks pakuti 1933 24.
veebruari puhul korraldatud vastuvõtul muu hulgas laane-
ja põldpüüd rohelise salatiga, 26.06.1933 Toompea lossi
korraldatud vastuvõtul pakuti metskitsekotlette,
27.07.1933 metspardipraadi salatiga. |
|
LIHATÖÖSTUSE ARENG
19. sajandi lõpul-20. sajandi algul muutis toidukaupade
sortimenti tallinlaste toidulaual, samuti nende hankimise
viisi. Tallinnas hakkasid tööle linnale kuulunud tapamaja,
peagi ka liha- ja vorstivabrikud, arenes piimatööstus.
Moodsa linnaühiskonna elukorraldus välistas loomapidamise
oma tarbeks.Suitsuvorsti
liha hakkmasin (AM F 22956:45); Eesti Ajaloomuuseum SA;
AMF22956_045_pisipilt.jpg
https://www.muis.ee/museaalview/2059466
;
Võhma Eksporttapamaja. Liha ümbertöötamine. 1938/39.a.
(AM _ 16929 F 5972:3); Eesti Ajaloomuuseum SA;
AMF5972_03_pisipilt.jpg
https://www.muis.ee/museaalview/2710778
;
Ühistu "Estonia Tallinna Eksporttapamajad". Veise liha
ladu (AM F 22956:39);
Eesti Ajaloomuuseum SA; AMF22956_039_pisipilt.jpg
https://www.muis.ee/museaalview/2055768 |
LOOMAKUJUTISED PEOLAUAL.
Loomad
ilmusid
söögilauale ka teistsugusel, kaudsemal viisil, näiteks
armastati küpsetistele, nagu piparkookidele anda looma või
linnu kuju. Sama kehtis martsipanikujukeste kohta.
|
|
Piparkoogivorm, kasepuust (TM _
181:1 Aj 87:1);
Tartu Linnamuuseum; TM_181_1Aj87_1_1_pisipilt.jpg
https://www.muis.ee/museaalview/1298341 |
Muuseumikogu |
kultuurilooline
kogu |
Number |
TLM _ 9271:1 KA
943 |
Nimetus |
Martsipanivorm |
Hinnang
museaali kultuuriväärtuse kohta |
|
Olemus |
vorm (vahend) |
Dateering |
1900 - 1920 |
https://www.muis.ee/museaalview/2090980
|
Muuseumikogu |
kultuurilooline
kogu |
Number |
TLM _ 9271:11 KA
953 |
Nimetus |
Martsipanivorm |
Hinnang
museaali kultuuriväärtuse kohta |
|
Olemus |
vorm (vahend) |
Dateering |
1850 - 1900 |
https://www.muis.ee/museaalview/2091223
|
Muuseumikogu |
kultuurilooline
kogu |
Number |
TLM _ 9271:3 KA
945 |
Nimetus |
Martsipanivorm |
Hinnang
museaali kultuuriväärtuse kohta |
|
Olemus |
vorm (vahend) |
Dateering |
1890 - 1900 |
https://www.muis.ee/museaalview/2091078 |
Muuseumikogu |
fotod |
Number |
TLM F 7077:173 |
Autor |
Valdre, R. |
Nimetus |
G. Stude
martsipanivorm "Kukk", 19. sajand. |
Hinnang
museaali kultuuriväärtuse kohta |
|
Olemus |
foto |
Dateering |
1966 |
https://www.muis.ee/museaalview/2477006 |
ÕIGUSKORD.
Tallinnas
kehtinud
Lübecki linnaõigus pani paika inimeste omavahelise
suhtlemise reeglid, kuid selles leidus ka inimese-looma
suhet puudutavaid punkte. Linnaõiguses esinevad vaid
koduloomad – hobune, koer, veis. Nendest vaieldamatult
kõige enam on tähelepanu pööratud hobusele. Sageli pole
loomi täpsemalt määratletud ning on kasutatud üldist
mõistet „pudulojus“, „elajas“. Üldjoontes peegeldas
linnaõiguses esinev „loomaaed“ linnakodanik elukeskkonda.
Peamiselt
reguleerisid
linnaõiguse loomi puudutavad artiklid loomadele või
nende läbi tekkinud kahju kompenseerimisega seotud
küsimusi. Linnaõiguses käsitleti looma rünnakut inimese
vastu. Tallinna 1282. aasta koodeks sätestas, et kui
mõni koduloom või elajas inimest vigastas, siis looma
omanik ei pidanud vastutust kandma, viimast nii juhul
kui intsident toimus looma peremehe kodus kui ka
tänaval. Sellise õigusprintsiibi aluseks oli looma
käsitamine sisuliselt asjana. Kui kohus ei tuvastanud
loomaomaniku tahtlikkust looma abil kahju teha või
omanik ei teadnud, ei osanud arvestada, et loom võib
kedagi kahjustada, siis õiguse järgi temal süüd ei
olnud. Küll aga oli tavaks loovutada inimest rünnanud
loom kannatanule. Tallinna Lübecki õiguse 1586. aasta
redaktsioonis seisab, et selline loom läheb võrdses osas
kannatanule ja kohtule.
Linnaõigus
kirjutas
ette, kuidas talitada kodust jooksus oleva loomaga, et
leidjat ei saaks süüdistada varguses või vara
omastamises. Tallinna linnaõiguse koodeks sätestas, et
niisuguse looma leidja, pidi sellekohast teadet laskma
usupühadel kirikus kuulutada. Kui keegi looma omaks ei
tunnistanud, tuli ta maha müüa ning paigutada
raha aastaks ja päevaks jumalakotta, kui ikkagi
kedagi ei ilmunud, siis pidi raha jääma jumalakojale
selle hinge eest, kelle oma see elajas oli. Nii
sai loom ilmaliku õigusega reguleeritud viisil aidata
kaasa oma omaniku hingeõndsuse saavutamisse.
Linnõigus
määras
kindlaks, millisel juhul ning mil viisil tuli omanikule
hüvitada tema looma vigastamise või tapmise läbi
tekitatud kahju. Ilmselt toimus taoliste juhtumite puhul
kahju hüvitamine sageli kohtuväliselt, osapoolte
kokkuleppel ning alles siis, kui seda ei õnnestunud
saavutada, läks asi edasi kohtufoogtile. Just sellist
toimimisviis nägi ette Lübecki õiguse Tallinna koodeks.
Tallinna
linnaõigus
ei reguleerinud kaugeltki mitte kõiki võimalikke
loomadega seotud asju, näiteks, mis puudutas erinevaid
kriminaalkuritegusid. Nende kohta pakub teavet
kohtupraktika. Kõige enam näib olevat juhtumeid, mis
puudutasid loomade vargust. 1439 varastasid kaks meest
öösel karjamaalt veise ja tapsid selle, viis meest
varastasid 1 härja ja 2 lammast, mis karistus nendele
määrati, seda pole ära toodud. Tallinna kohtufoogti sama
aasta märkmete järgi püüti kinni veel kaks meest,
Henneke ja Melevylye, kes tapsid öösel linnaväravate ees
sigu ning peitsid need kotti. Seavargad tabati otse
teolt, viidi kohtu ette ning mõisteti poomissurma.
Henneke ja Melevylye pahategu kvalifitseerus suureks
varguseks, mida keskajal karistati poomisega. Sama
karistus tabas 1575 ühte noort meest, kes varastas
härja. Loomade vargusele võis inimesi ajendada mitte
ainult soov nende müügist kasu lõigata, vaid ka lihtsalt
nälg. Just 1438.-1439. valitses Euroopas üks sajandi
suurimaid näljahädasid.
Raskeks
ja
võikaks kuriteoks loeti kesk- ja varauusajal sodoomiat,
viimases süüdistatute vastu algatatud kohtuprotsesse on
Tallinna ajaloost teada mitu ning mõni nendest jõudis
isegi kroonika veergudele. Selle kuritöö eest karistati
mitte ainult inimest, vaid eluga ei pääsenud ka loom.
Näiteks sattus 1675 sodoomia tõttu kohtu alla Ebert
Detling, talle anti tema nooruse tõttu armu ning ei
määratud elusast peast tulesurma, vaid hukati mõõgaga,
teistele hirmutamiseks visati tema pea ja keha
tuleriidale koos lehmaga, kes samuti eelnevalt tapeti
hoobiga pähe, mõlemad pidid saama põletatud. Samamoodi
hukati 1726 nii mees kui ka lehm ja põletati.
Kaudses
seoses
tuleb pudulojus esile Tallinnas 1773 toimunud
kohtuprotsessil. Nimelt vahistati Reini-äärses
Weissenburgis tegutsenud käsitöösell Georg Trummert, kes
oli insuldi tõttu vigaseks jäänud ning elatus
valedokumentide abil raha väljapetmisest. Trummertil oli
8 käsitööala kutsetunnistused ja 5 atestaati. Tallinna
linnaarhiivis on säilinud Trummertilt konfiskeeritud
lihunikuselli tunnistus, vastavas atestaadis on aga
kirjeldatud, kuidas Trummert oma tervise kaotas: Kord
pidi ta kolme tunni kaugusel asuvast Steinbachist
tagasi tooma ühe tõupulli, ta tuli mööda tavalist rada
ja oli kõnealuse pulli juhtimisega kenasti hakkama
saanud, kui metsas ühe küti juhuslik lask tõupulli
niivõrd metsikuks ajas, et see kõnealuse Georg
Trummerti maha kiskus ja halastamatult üle sealsete
viinamägede ja läbi hekkide lohistas. Pettuse teel
saadud atestaadiga õnnestus mehel Pärnus ja Riias ning
mõnda aega ka Tallinnas ametilt raha saada. Tallinnas
jäid ta siiski vahele ning saadeti laevaga linnast minema. Pettus
läks õnneks, kuna toetus elulisele situatsioonile,
intsidendid loomadega, loomade tekitatud vigastused
inimestel polnud kindlasti ka Tallinnas haruldased.
Samamoodi vigastasid loomad üksteist. Näiteks 1918.
aasta kaebuses Tallinna rahukohtule, teatas Mõigu
talupoeg Jaan Otsa Pajupea külast, et Mart Kessa koer
oli tema lambaid purenud nii hullusti, et neljast kaks
lammast surid ja teised on tugevasti lõhi kistud, nõudis
400 marka valuraha. Sarnaseid juhtumeid tuli, arvestades
pudulojuste suurt hulka linnas, eri ajastutel Tallinna
eri kohtuinstantsides ilmselt päris palju lahendada.
|
SUHTUMINE
LOOMADESSE.
Vanal
ajal
suhtusid inimesed nii linnas kui ka maal oma
pudulojustesse pragmaatiliselt, loomad olid kasulikud,
tarvilikud „asjad“, mis kuulusid inimese maise vara hulka.
Kui oma vara üldjuhul pigem ei soovitud kahjustada, siis
teiste varast väga nii hoolitud. 1486 lasi mõisaisand
Hermann Soye võtta ära maalt Tallinna elama asuda soovinud
lesknaise kariloomad, kui Soye pooled loomadest mõne aja
pärast tagastas ja linna tööhoovi ajada laskis, siis olid
need kohtufoogti sõnul koledasti otsa jäänud.
Keskaja
õpetlaste
käsituses jagunesid loomad inimesele kasulikeks ja
ohtlikeks. Kasulik loom pidi igal juhul olema allutatud
inimesele. Vana aja kirjalikes allikates on levinud
väljendiks „arutu loom“, seegi näitab inimeste suhtumist
looma.
|
HALB
KOHTLEMINE.
Loomi
peeti
vanal ajal kasulikeks, kuid see ei tähendanud tingimata
veel empaatilist suhtumist neisse. Loomade vastu suunatud
vägivald või lihtsalt ükskõikne, hoolimatu suhtumine
polnud erandlik või haruldane nähtus. Omal viisil
peegeldub see näiteks 1758 Tallinnas Väikese Rannavärava
ees põllul esinenud illusionisti etenduse etteastetes, kus
lindudel oli oluline roll:
Meister
näitab nööril rippuvat elusat tuvi, keda ta ei
puuduta, aga kolm või neli sammu eemal, kuhu langeb
tuvi vari, lööb varju pistodaga nii, et elusast tuist
voolab verd, samuti, kui ta lõikab tuvi varjul pea,
jääb ka päris tuvi kohe ilma peata.
Vaataja silme
all hautakse tooretest munadest välja linnupojad.
Kes
soovib, võib kanal või kukel ära lõigata pea, mille
meister aga otsekohe tagasi paneb ja linnu ellu
äratab.
|
SIGA.
Kuid
loomade
tähendus inimese jaoks ei piirdunud ainult kasulik
olemisega, loomadel oli lisaks mitmeid kultuurilisi
tähendusi. Hästi paistab see välja suhtumises seasse.
Eesti muinaskultuuris oli seakultuse tähendusväli lai, see
hõlmas viljakust, pereõnne, võimu ja vägevust. 13. sajandi
vallutus, maa kristianiseerimine ja uue ideoloogia
kinnistumine tõi kaasa teistsuguse mentaalsuse ja teised
väärtushinnangud. Nii Vanas kui ka Uues Testamendis on
seal negatiivne tähendus, siga nimetatakse roojaseks,
ebapuhtaks loomaks. Kristlikus ikonograafias ja
sümboolikas on siga seotud nõidade ja ketseritega, aga ka
pahedega, eelkõige laiskuse, iharuse, apluse, õgardlusega.
Halvustavat suhtumist seasse võis kuulda kirikus
jutlustel. Näiteks Tallinna Pühavaimu kiriku abipastor
Georg Mülleri (u. 1570-1608) eestikeelsetes jutlustes on
siga mainitud küll harva, kuid üksnes negatiivses
kontekstis. Keskaja lõpust, varauusaja algusest leidub
tunnistusi, kuidas igapäevases elus ja suhtluses ilmutab
end uue ideoloogia kantud negatiivne suhtumine seasse. aetten
as 1562 Tut, öeldes: Seda
õlut peaks sigadele andma, mitte inimestele müümasellega seale kui kõigesööja,
kelle jaoks toidu kvaliteet pole tähtis. Sõna „siga”
kasutati halvustamaks inimest või tema käitumist. Mitte
just positiivsesse valgusesse asetub siga ühe keskajal
praktiseeritud karistusviisiga seoses. Nimelt pidi
vähemasti Tallinnas sookaaslase moraali ja elukombeid
alusetult laimanud naine käima karistusena seakarjuste
eskordi saatel ümber või läbi linna, kandes kaelas erilist
häbikivi – kahte omavahel ketiga ühendatud ja koledate
lõustadega kaunistatud kivi. Seakarjuse sotsiaalne
prestiiž ja positsioon ei olnud keskaja Euroopas kõrge, ka
eelkirjeldatud karistusviis näitab teda vähehinnatud, et
mitte öelda põlatud ameti esindajana.
|
|
Positiivset
suhtumist
kärssninadesse esindas keskajal Püha Antonius, kelle üks
atribuut on siga. Tallinnas Niguliste kiriku Antoniuse ehk
Kannatusaltari välistiival on maalitud pühak koos seaga,
see on kui mitte kõige vanem, siis üks vanimaid Tallinnas
säilinud kujutisi seast. Iseasi, kas seda saab pidada
kohaliku sea kujutiseks. Altar valmis Brügge meistri
Adriaen Isenbranti töökojas u. aastail 1510-1515, kuid
siga koos Püha Antoniusega on lisandunud alles hilisema
ülemaalimise käigus. Pole paraku teada, kas ülemaalimine
sai teoks Brügges või Tallinnas.
Kannatusaltar.
Retaabli vasaku ja parema tiiva välisküljed (EKM j
18759/2-3 N 151/2-3);
Eesti Kunstimuuseum SA;
EKMj18759-2-3M5172-2-3_1_pisipilt.jpg
https://www.muis.ee/museaalview/1447812 |
|
Kristlik
religioon
kujundas ja mõjutas üldse päris oluliselt arusaamist ja
ettekujutusi loomadest. Kiriku õpetuse järgi polnud
loomadel hinge, nende uurimine ei aidanud inimest
hingeõndsuse saavutamisel kuidagi eesmärgile lähemale.
Kiriku suhtumine rõhutas inimese domineerivat positsiooni
ning ei soosinud vanal ajal loomade teaduslikku uurimist
ja tundma õppimist. Samas on loomad ristiusu sümboolikas
olulised. Agnus Dei
– milliste märkide/ripatsite kandmine oli keskajal laialt
levinud, talle kujutist leidus kultusesemetel, aga ka
tsunftides kasutusel olnud rippsiltidel
Rippsilt (TLM _ 4224 KA 519/V); Tallinna Linnamuuseum;
tlm_4224ka_st_EDF0081__pisipilt.jpg
https://www.muis.ee/museaalview/1203747
|
LOOMAD
KUJUNDUSES. |
|
|
Eesti Vabariigi kassatäht
1919 Karjus lehma ja lambaga
Paberraha, EV kassatäht, 10 marka, 1919.a. (RM _ 2227 N
35:33);
Virumaa Muuseumid SA; RM_2227N35_33_2_pisipilt.jpg
https://www.muis.ee/museaalview/2686373
|
|
Tallinna
maalermeistrite
tsunfti õpilased on joonistanud nii sigu, veiseid kui
lambaid, kas nendest mõni ka kohapealset eeskuju järgides
on valminud, pole paraku teada, TLA.190.2.236,
TLA.190.2.237 |
|
Õnnitluskaart
Õnnitluskaart 19.saj. II poolest. (TLM _ 11518 G 1415);
Tallinna Linnamuuseum;
TLM_11518G1415_1_pisipilt.jpg
https://www.muis.ee/museaalview/1196892
|
|
Aadlivappidelt,
aga
ka hooneid/elamuid kaunistanud raidkividelt võib samuti
leida loomade kujutisi. Ühte omapärast vappi on
kujutatud TLM kogusse kuuluval 17. sajandi raidkivil,
sellel võib kilbipildil näha sea seljas ratsutavat
alasti naist. Pikkade lahtiste juustega naine hoiab käes
kolme õit – roosi, mis korduvad kiivriehisel.
Olemasoleva info järgi peaks olema tegu Andreas Harde ja
Anna Molleriga seotud vapiga. Keskaja ikonograafias
kujutatakse koos seaga või sea seljas ratsutamas pahesid
ja patte, niisamuti nõidu. Antud juhul ei saa aga
millegi sellisega tegu olla, ent mis sõnumit pidi
selline kivisse raiutud vapp kandma, jääb esialgu
mõistatuseks.
|
LISAD.
Lübecki
õigus:
§68.
Keda vigastab koer
Kui keegi läheb teise
mehe majja, ükskõik mis asjus see ka sünniks, ja teda
vigastab seal majas koer või elajas,
mil viisil teda ka ei vigastataks, ei pea majahärra
vigastatu ees selle pärast vastust andma.
§69.
Kellele elajas tänaval häda teeb
Kui
kellegi elajas kõnnib tänaval ja teeb mõnele inimesele
häda väljaspool maja. Kui elaja omanik ta ära ajab ja
teda ligi ei kutsu, ei pea ta vigastuse pärast
vastutama ega vanduma.
§125.
Kes kahjustab
teise hobust
Kui
keegi teeb kahju teise hobusele või lehmale
või mis loom see ka poleks, kui ta tahab, võib ta
selle temale hüvitada, nii e foogt asjasse ei sekku.
Kui aga foogtile on kaevatud või kui kohtuteener on
kohale tulnud, siis peab foogt selle kohta esitama
süüdistusotsuse, et seda lahendada.
§140.
Käimlat ja
sealauta ei tohi kirikaiale ja tänavale ehitada
lähemale kui viis jalga, naabrile mitte lähemale kui
kolm jalga.
§151.
Hobuse
pärast tülitsemisest
Kui
inimeste vahel tõuseb tüli hobuse pärast või mõne
teise elaja
pärast, millele üks teise omandiõigust ei tunnista ja
üks salgab, et see on teise oma, siis on foogtil õigus
sekkuda. Eksleb aga ringi elajas, kelle keegi on
kaotanud; kes selle siis kinni peab, on kohustatud
laskma sellest usupühade ajal kirikus kuulutada. Kui
aga ei tule see, kelle oma see oli, siis tuleb ta müüa
ja paigutada raha aastaks ja päevaks jumalakotta. Kui
siis keegi ei tule, peab see raha jääma jumalakojale
selle hinge eest, kelle oma see elajas oli.
Tallinna Lübecki
õiguse 1586. aasta redaktsioon,
Kui
ka avalikul turupäeval kedagi vigastab hobune, härg
või siga, siis ei pea looma peremees selle eest
vastutama.
Kui
müüdud härjad, sead, oinad ja muud elajad, leitakse
olevat haiged, peab müüa need tagasi võtma. Kui ta
sellest teadis ja seega ettekavatsetult haiget looma
müüs, tuleb teda selle eest trahvida.
|
Tallinna
lihunike
skraa 1394. aastast
Ka
ei tohi keegi osta kariloomi aadrilaskjatelt ega
saunameestelt ega pidalitõbistelt, ühe marga (trahvi) ähvardusel ja sama
palju raele.
Samuti,
mida karnides tapetakse suvel, Püha Johannese päevast
kuni Püha Miikaeli päevani, seda ei tohi kauem müügis
hoida kui esimesel päeval kaks korda ja teisel päeval
korra, poole marga ähvardusel ja sama palju raele.
Samuti,
kui kariloom tuleb tapamaja ette/juurde ja murrab
jala, ei tohi teda tappa karnides müümiseks, kolme
ööri ähvardusel.
Ja
keegi ei tohi ühelegi sakslasele müüa tangus sealiha,
mille kohta tuleb kaebus, poole veeringu ähvardusel ja
sama palju raele.
Samuti,
kui keegi tükeldab kärvanud või tõbist looma, ja keegi
teine teab sellest, tuleb mõlemal, nii sellel, kes
seda tegi, kui ka sellel, kes asjast teadis – ametist
lahkuda.
Kui
keegi meie seltsist müüb härga või lehma või siga või
lammast ja tuleb keegi, kes seda soovib osta, tuleb
tal sellele, kes müüb, anda härja eest neli ööri,
lehma eest kolm ööri, sea eest kaks ööri, lamba
üks öör.
Samuti,
kui keegi väljaspool meie ametit toob sea ja ostja
ütleb toojale, et siga on vinnuline/tangus, ent hiljem
leitakse, et liha oli puhas, tuleb tal aastaks ametist
eemale jääda.
Samuti,
Püha Ihu päeva ja Püha Miikaeli päeva vahel ei tohi
veerandikku lammast müüa kallimalt kui kolme killingi
eest ja veerandikku tallest pooleteise killingi eest,
ühe Riia marga trahvi ähvardusel.
|
Tallinna
kodanikumäärus
ehk bursprake
15. sajandi algusest
Samuti
ei tohi keegi sõnnikut lautadest tänavale loopida,
ühemargase trahvi ähvardusel.
Samuti,
kes sõnnikut, kruusa või mulda minema veab, peab selle
jalust ära vedama või oma aeda, mitte kuhugi mujale,
ühemargase trahvi ähvardusel ning naaber pidagu
naabrit silmas.
Samuti
peab igaüks seasulud kaheksa päeva jooksul tänavalt
maha lammutama või laseb raad need lammutada, ega luba
uusi ehitada.
|
Tallinna
kohtufoogti
Otto Mestorpi protokoll
Aastal
1484, kolmapäeval pärast Matteuse päeva (22.09) hukati siin üks,
kelle nimi oli Mathias ja kes oli tegemist teinud ja
ebaloomulikul viisil asja ajanud lehmaga. Ta pandi
koos lehmaga tuleriidale ja põletati.
|
Tallinna
kohtufoogti
Johann Kampferbecke protokoll 1554
Üks
on lehmaga elajalikku kõlvatust
teinud, ning on koos lehmaga õhtul kui linnaväravad
suletakse, Mädajärvele viidud, selleks et keegi ei
saaks sellest midagi teada.
|
Balthasar
Russow.
Liivimaa kroonika. Enne a. 1494
/.../
tallinlased on
lasknud saksa seaduse järgi surnuks keeta ühe
venelase, kes valekillingeid nende linnas oli
müntinud; ning teise venelase, kes elajalikult teolt
mära kallal tabati, on nad kristliku õiguse järgi ära
põletanud.
1580.
aasta
katkust, mis kestis mardipäevast uusaastani:
Siis
olid kõik linna tänavad ja turud ja kõik maanteed ja
külad hoopis tühjad ja linna kirikutes ei peetud mitu
päeva jutlust. Ja mõnes külas ei olnud ükski inimene
nii terve ja tugev, et ta loomi oleks saanud sööta ja
joota; seepärast kuuldi mitu päeva haledat näljaste
loomade ammumist ja määgimist.
Kokkupõrge
Tallinna
all, 1560:
/.../
ju kui nad umbes kolmveerandi penikoorma kaugusel
linnast ühe eelsalga peale sattusid, kes röövitud
kariloomi ära olid ajamas, siis lõid tallinlased üsna
palju neist maha ning võtsid ära kogu selle saagi,
mille need olid toonud Läänemaalt, kokku mitu tuhat
looma ühes mõningate vangidega, ja lasksid linna poole
ajada.
|
Kaubanduskorraldused
ja
taksid 1798
XVI
Tänavalihuniku
taksid
1.
Ühe suure härja eest tuleb neile kokku anda 60 kop.
2.
Ühe härja või lehma eest 50 kop.
3.
Ühe vasika eest 15 kop.
4.
Ühe soku või kitse eest 10 kop.
5.
Ühe lamba või talle eest 10 kop.
6.
Ühe orika või sea eest 30 kop.
7.
Ühe piimapõrsa eest 6 kop.
XVII
Timuka taksid
Raipe,
nagu hobuse, härja või lehma eest, tuleb talle, ilma
õlle ja viina kohustuseta, anda 1 rbl.
Ühe
vasika, sea, lamba või koera eest 30 kop.
/.../
Ka
on ta oma erilise kohuse tõttu kohustatud tänavad
surnud raibetest, nagu koertest, kassidest, sigadest
ja muust säärasest vabastama ja puhastada laskma,
selleks et vältida igasugust haisu.
|
1871
andmed kariloomade kohta Tallinnas
|
Hobused
|
Veised
|
Lambad
|
Sead
|
Kitsed
|
KOKKU
|
I
linnakvartal
|
98
|
35
|
5
|
25
|
-
|
163
|
II
linnakvartal
|
126
|
60
|
7
|
32
|
1
|
226
|
Toompea
territoorium
|
110
|
120
|
15
|
46
|
2
|
293
|
I
eeslinnakvartal
|
93
|
238
|
63
|
55
|
4
|
453
|
II
eeslinnakvartal
|
204
|
173
|
29
|
56
|
4
|
477
|
III
eeslinnakvartal
|
179
|
176
|
39
|
148
|
23
|
565
|
IV
eeslinnakvartal
|
242
|
461
|
596
|
160
|
11
|
1470
|
KOKKU
|
1052
|
1263
|
754
|
522
|
56
|
3647
|
|
I
linnakvartal – endine Suure-Rannavärava ja Turu kvartal,
vanalinna põhja- ja loodepoolne osa
II
linnakvartal
– endine Viru värava ja Harju värava kvartal, vanalinna
lõuna- ja idapoolne osa, Vene tänavast kuni
muldkindlustusteni idas.
Toompea
–
Toompea koos selle juurde kuuluva eeslinnaga, mis hõlmas
Kassisaba asumi, osa Tõnismäest ja Lilleküla asumi
põhjapoolse osa.
I
eeslinnakvartal – Kalamaja, sadam, osaliselt ka hilisema
Pelgulinna ja Kopli piirkonna
II
eeslinnakvartal
– Narva maantee äärsed piirkonnad, Kadrioru lossi
maa-ala ning selle taga oleva Maarjamäe ja Lasnamäe
põhja- ja kirdepoolne ala: Uuslinn, Karlovo suvemõis ja
linna turbaalad.
III
eeslinnakvartal
– Tartu maantee äärsed piirkonnad: Kivisilla, Torupilli,
Juhkenthali, Lasnamäe lõuna- ja edelaosa, Sõjamäe.
IV
eeslinnakvartal
– Pärnu ja Paldiski maantee äärsed piirkonnad: Tondi,
Kristiine, hilisema Mustamäe ja Pelgulinna alad.
|
|
Loomanahkade hinnakiri 1920
Kuressaare
Hinnakiri loomasaaduste (nahad, jõhvid,villad, sooled)
kohta firmalt August Kongats Kuressaares (HKM _ 3132:27 A
1336); Hiiumaa Muuseumid SA;
HKM_3132_27A1336_1_pisipilt.jpg
https://www.muis.ee/museaalview/1674102
|
KIRJANDUS
JA ALLIKAD.
Eesti
aastal
1200. Koost. M. Mägi. Tallinn 2003.
Inland,
1855,
14.02.
Keila
kirikuvöörmündrite
arveraamat (1472-1553). Das Rechnungsbuch der Kegelschen
Kirchenvormünder. Toim. P. Johansen. Tallinn, 1926.
Johansen,
P.,
Mühlen, H.v.zur. Deutsch und Undeutsch im
mittelalterlichen und frühneuzeitlichen Reval. Köln,
Wien, 1973.
Kaplinski,
K.
Tallinn — meistrite linn. Tallinn, 1995.
Kämmereibuch
der
Stadt Reval. Hrsg. R. Vogelsang. Köln, Wien, 1976-1983.
Mänd,
Anu.
Pidustused keskaegse Liivimaa linnades. 1350–1550.
Tallinna Linnaarhiivi toimetised nr. 7. Tallinn, 2004.
Nottbeck,
E.
v. Die alte Criminalchronik Revals. Reval, 1884.
Die Quellen des Revaler Stadtrechts. Hrsg. v. F.
G. v. Bunge. Bd. I. Dorpat, 1844.
Russow,
B.
Liivimaa kroonika. Tõlk. Dagman ja Hermann Stock,
Tallinn, 1993.
Sprengfeld, G. Kodulinn Reval minu lapsepõlve
aastatel. Tallinn, 2010.
Süvalep,
A.
Ordumeister Herman von Brüggenei külaskäik Tallinna
1536.a. ja turniir Raekoja platsil. — Vana Tallinn. 1.
kd. Tallinn, 1936. Lk. 55-76.
Süvalep,
A.
Uusi andmeid
Ivo Schenkenberch´ist ja tema vanemaist. — Vana Tallinn
I kd, Tallinn 1936, 87–97.
Tallinna
ajalugu
1860–ndate aastateni. Koost. R. Pullat. Tallinn, 1976.
Tallinna
ajalugu.
1.-4. kd. Koost. T. Kala. Tallinn, 2019-2020
Tallinna
ajaloo lugemik. Dokumente 13.–20. sajandini. Koost. L.
Kõiv etc.
Tallinn, 2014.
TLA.230.1.
Ae2
TLA.230.1.Bc13/I
TLA.230.1.Bc18
TLA.1363.1.747
Waba
Maa,
1937, 17. 04, nr 86.
|
|